Internet w Polsce: 67% gospodarstw domowych z Internetem, 15% mających dostęp nie korzysta z Sieci

Internet w Polsce: 67% gospodarstw domowych z Internetem, 15% mających dostęp nie korzysta z Sieci28.06.2013 14:35

W ciągu ostatnich dni ukazał się raporty dotyczące stanu Internetu w Polsce oraz opinii Polaków na temat przestrzeni publicznej w Sieci. Raport Diagnoza Społeczna 2013, przedstawiający statystyki dotyczące dostępności Internetu w Polsce został przygotowany pod kierownictwem prof. Janusza Czapińskiego przy współpracy z UPC Polska. W badaniu wzięło udział 12 tysięcy gospodarstw domowych, co przełożyło się na 26,3 tysiące Polaków. Odpowiedzi zbierane były w marcu i kwietniu tego roku. Badanie dotyczące przestrzeni publicznej zostało przeprowadzone przez IAB Polska, wzięło w nich udział 4,5 tysiąca Polaków.

Warto zacząć od tego, że Polacy w większości uważają Internet za przestrzeń publiczną. Ze stwierdzeniem, że Internet jest przestrzenią zdecydowanie publiczną, zgodziło się 37,6% ankietowanych, raczej publiczną — 12,3%, zarówno publiczną jak i prywatną — 43,4%. Tylko 2% uważa, że Sieć jest przestrzenią prywatną. Dalej można przeczytać, że 79% Polaków wykazuje się ostrożnością przy udostępnianiu swoich danych i na różne sposoby stara się chronić swoją prywatność. Większość Polaków przynajmniej intuicyjnie wie, czym są dane osobowe, choć niekoniecznie jest w stanie jasno podać ich zakres. 60% Internautów jest świadomych tego, że wiele stron zbiera o nich dane, połowa jest przekonana, że zostaną potem wykorzystane do celów komercyjnych. Co ciekawe, 63% uważa, że treści — w tym reklamy — powinny być dopasowane do profilu internauty.

Podłączonych do Internetu jest już 67% gospodarstw domowych, co przekłada się na możliwość bycia online dla 75,7% Polaków. Możliwość, gdyż nie wszyscy swoje łącza wykorzystują. Spośród wszystkich posiadających dostęp do Internetu aż 14,9% w ogóle z niego nie korzysta. Powody są różne — najpopularniejszą odpowiedzią (57%) był brak takiej potrzeby. Kolejnymi powodami były: brak sprzętu, umiejętności i duże koszty. Autorzy raportu podkreślają, że dla korzystania z Sieci kluczowa jest motywacja i umiejętności. Z drugiej strony, dla 30% ankietowanych korzystanie z Internetu jest jedynym zastosowaniem posiadanego komputera.

Przekrój Internautów nie jest żadnym zaskoczeniem. Młodsi korzystają z Sieci częściej niż starsi, wykształceni więcej niż niewykształceni, bogatsi więcej niż biedniejsi. Liderami są uczniowie, studenci i mieszkańcy dużych miast. Jeśli chodzi o aktywności, ogromną popularnością cieszą się zakupy przez Internet.

Z badania IAB można dowiedzieć się także, że 70% Polaków wie o istnieniu ciasteczek, ale tylko 8% potrafi wyjaśnić, czym one są. Wymóg informowania o tym, że strony z nich korzystają, dla większości jest irytujący.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.