iOS 14: Facebook zrozpaczony zmianami prywatności. "Zaszkodzą biznesowi"

iOS 14: Facebook zrozpaczony zmianami prywatności. "Zaszkodzą biznesowi"27.08.2020 15:09
fot. Drew Angerer, Roy Rochlin/WireImage / Getty Images

Apple w najnowszej wersji systemu operacyjnego dla iPhone'ów, czyli iOS 14, wprowadzi szereg zmian związanych z prywatnością użytkowników i śledzeniem ich aktywności. Firmie Facebook jest to wybitnie nie na rękę. Amerykański potentat już zaczął bić na alarm i ostrzegać deweloperów.

Przede wszystkim największą zmianą w iOS 14 będzie ograniczenie możliwości serwowania użytkownikom reklam ukierunkowanych (czyli bazujących na historii przeglądania) w oparciu o aktywność na Facebooku. Nie będą się one wyświetlać poza platformą Marka Zuckerberga.

Dzięki iOS 14 ogólnie aktywność użytkowników iPhone'ów w internecie będzie monitorowana w znacznie mniejszym stopniu w całym internecie i we wszystkich aplikacjach.

Rewolucja w prywatności w nowej wersji iOS. Facebookowi to nie na rękę

Do tej pory aplikacje automatycznie zbierały identyfikator urządzenia dla reklamodawców (IDFA), bez pytania się o zgodę. Następnie deweloperzy na podstawie tych kodów identyfikacyjnych mogli powiązać użytkownika i jego aktywność z danym urządzeniem. I w ten sposób wyświetlali tzw. reklamy spersonalizowane.

Teraz dotychczasowy system IDFA będzie wymagał od użytkowników świadomej zgody na kolekcjonowanie danych identyfikacyjnych. Jeśli jej nie wyrazimy, to nie otrzymamy reklam bazujących na naszej aktywności wyszukiwania.

Co jest pro-konsumenckie dla Apple, w odczuciu firmy takiej, jak Facebook jest katastrofalne dla biznesów. Krezus rynku social media i reklamy internetowej twierdzi, że to posunięcie znacznie zmniejszy możliwość sprecyzowania reklam i mierzenia skuteczności kampanii. Ostatecznie zdaniem Facebooka przełoży się to na mniejszą oglądalność i, co za tym idzie – mniejsze dochody.

"Ta aktualizacja w daleko idący sposób wpłynie na cały ekosystem aplikacji" – możemy wyczytać na blogu Facebooka. Amerykański gigant wyraził również rozczarowanie, że Apple tych zmian w ogóle nie konsultowało. Facebook obawia się, że praktycznie nikt nie wyrazi świadomej zgody na zbieranie identyfikatora dla reklamodawców.

Eksperci przyznają częściowo Facebookowi rację, ale z drugiej strony gigantowi oberwało się w 2019 roku od Federalnej Komisji Łączności, która nałożyła karę w wysokości 5 miliardów dolarów za nadużycia w zbieraniu danych użytkowników.

Nota bene, technologia, która umożliwia Facebookowi całościowy wgląd w aktywność internautów nazywa się Atlas, a firma zakupiła ten produkt od Microsoftu za około 100 mln dol. w 2013 r.

Ten spór Facebooka i Apple'a to kolejny, po grze Fortnite (gdzie Facebook wspierał twórców, Epic Games) przykład tego, że te dwie korporacje mają ostatnio ze sobą na pieńku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.