iPhone X: logowanie do bankowości na razie tylko PIN-em

iPhone X: logowanie do bankowości na razie tylko PIN-em17.11.2017 12:20

Użytkownicy iPhone’a X musieli powrócić w aplikacjach bankowych do logowania się z wykorzystaniem PIN-u. Face ID zostało odrzucone w obawie o bezpieczeństwo, choć tylko tymczasowo. Niestety, deweloperzy przywrócą logowanie biometryczne wraz z jego dotychczasowym podstawowym błędnym założeniem – twarz użytkownika jest zarówno loginem, jak i hasłem.

Z zebranych przez serwis cashless.pl danych wynika, że w wybranych aplikacjach polskich banków, wyłączona została możliwość logowania z wykorzystaniem Face ID. Klienci banku PKO, którzy korzystają z iPhone’a X muszą potwierdzać swoją tożsamość wprowadzając kod PIN. Podobnie jest również w BZ WBK, który obecnie jest na etapie testowania bezpieczeństwa nowego biometrycznego zabezpieczenia Apple. Jeśli testy przebiegną pomyślnie, to obsługa Face ID zostanie zaimplementowana.

Nie wszystkie banki zdecydowały się na wstrzymanie się z oferowaniem weryfikacji tożsamości przez Face ID. Aplikacja mBanku, która korzysta z natywnych mechanizmów iOS-a, umożliwia zalogowanie się po poprawnym rozpoznaniu twarzy. Z czasem Face ID najpewniej trafi również do pozostałych aplikacji bankowych, deweloperzy muszą tylko dokończyć proces implementacji biometrycznego zabezpieczenia.

Nawet 30 tys. punktów zbieranych przez Face ID to za mało by być loginem i hasłem jednocześnie.
Nawet 30 tys. punktów zbieranych przez Face ID to za mało by być loginem i hasłem jednocześnie.

Problem w całej sytuacji jest jednak inny – wprowadzenie Face ID było dla projektantów aplikacji bankowych dobrą okazją do refleksji nad bezpieczeństwem aktualnie oferowanych metod logowania. Jest to jednak okazja zmarnowana – gdy logowanie twarzą na iPhonie X w końcu stanie się możliwe, znów będzie ono wykorzystywane jako login i hasło.

A przecież podczas logowania z wykorzystaniem ciągu znaków, jawny jest wyłącznie login. Z kolei hasło jest ukryte, w teorii powinien „widzieć” je tylko właściciel zabezpieczonego konta. Tak samo powinno być w zabezpieczeniach biometrycznych, które chronią ważne dane (np. konta bankowe). Odcisk palca lub twarz powinny być wyłącznie loginem, a nie pełnić rolę zarówno loginu, jak i hasła.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.