Jakie „nastroje” mają piosenki? Deezer stworzył sztuczną inteligencję, która je rozpoznaje

Jakie „nastroje” mają piosenki? Deezer stworzył sztuczną inteligencję, która je rozpoznaje24.09.2018 09:55

Deezer znany dotychczas przede wszystkim ze swojej usługi strumieniowania muzyki w internecie, stworzył sztuczną inteligencję zdolną oceniać nastroje, jakie towarzyszą piosenkom. W publikacji, na którą zwraca uwagę serwis VentureBeat, badacze przedstawiają szkic oprogramowania, które wiąże konkretne piosenki z nastrojami, które normalnie byłby im w stanie przypisać słuchający. Wykorzystywana jest do tego zarówno analiza dźwięków, jak i słów tekstu piosenek.

Do działania sztuczna inteligencja wykorzystuje wiele źródeł informacji, co odróżnia ją od wcześniej stosowanych w tym zakresie metod. Za dane źródłowe służą między innymi liczne teksty piosenek z uwzględnieniem rozumienia kontekstu. Ponadto za źródło posłużyły także dane z bazy Million Song Dataset (gdzie znajdują się tagi wykorzystywane przez Last.fm) oraz dodatkowe wskazanie na kilkanaście tysięcy angielskich słów, które zazwyczaj związane są z tym czy innym nastrojem. Oprócz tego pod uwagę wzięte zostały same utwory w kontekście dźwięku.

Odpowiednio przygotowane oprogramowanie zdolne jest w ten sposób oceniać emocje i intensywność towarzyszące piosenkom, choć wyniki nie są jeszcze idealne. Jak się okazuje, póki co rezultaty związane z wykrywaniem pozytywnych i negatywnych emocji są raczej średnie, za to świetnie prezentują się wyniki związane z rozpoznawaniem intensywności i nastroju utworów. W tym zakresie zaprezentowana metoda wykorzystująca SI ma być dużo bardziej skuteczna od dotychczasowych, a w związku z tym może się stać ciekawym materiałem do dalszych badań w przyszłości.

Łatwo sobie wyobrazić jej realne zastosowania. Jak wiadomo, w serwisach strumieniujących muzykę dużą rolę odgrywa system rekomendacji piosenek, dzięki któremu użytkownik korzystający z usługi ma stały dostęp do nieznanych mu jeszcze utworów, które mogą mu się spodobać. Zastosowanie sztucznej inteligencji, która na bieżąco zdolna będzie oceniać nastroje piosenek (a w konsekwencji chwilowe oczekiwania słuchającego) z pewnością może się przydać, by propozycje kolejnych utworów były jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb słuchającego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.