Kasperski nie jest sam. Europejscy producenci antywirusów potępiają działania Microsoftu

Kasperski nie jest sam. Europejscy producenci antywirusów potępiają działania Microsoftu16.11.2016 14:06

Głos Jewgienija Kasperskiego, niezadowolonegoz *monopolistycznych praktyk Microsoftu *wdziedzinie oprogramowania antywirusowego, skierowany był nie tylkodo organów antymonopolowych. Szef Kaspersky Lab chce zbudowaćwspólny front niezależnych producentów – i wygląda na to, żemoże mu się to udać. Wciskanie na siłę Windows Defendera niepodoba się też innym producentom antywirusów, którzy otwarciepoparli rosyjskiego konkurenta.

Przypomnijmy – Kasperski uważa,że Microsoft zamierza zbudować zamkniętą platformę Windows, wktórej będzie całkowicie kontrolował dystrybucję oprogramowaniana PC, jako nieunikniony pośrednik między wydawcami aużytkownikami. Już dziś widać na to przykłady: domyślneusuwanie oprogramowania antywirusowego przy migracji ze starszychwersji Windowsa na „dziesiątkę”, przyspieszenie cykluwydawniczego tak, by niezależni producenci nie nadążali zdostosowywaniem swojego oprogramowania do nowych wersji systemu, czywreszcie stosowanie sztuczek w interfejsie użytkownika, które majązachęcić do włączenia Windows Defendera (i co za tym idzie,wyłączenia konkurencyjnego programu).

Microsoft nie zamierza szukaćpokojowego rozwiązania. Wkrótce po opublikowaniu blogowego wpisuKasperskiego, firma z Redmond oświadczyła, że jej rosyjski oddziałod lat współpracował z Kaspersky Lab w różnych dziedzinach.Wszystkie działania Microsoftu podejmowane są w zgodzie z rosyjskimprawem, zaś urząd antymonopolowy nie przysłał jeszczezawiadomienia o wszczęciu postępowania wyjaśniającego. Gdy dotego dojdzie, to wtedy Microsoft uważnie je rozpatrzy.

Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia

Amerykańskie firmy są ostrożne.Eksperci uważają, że pozew antymonopolowy wobec Microsoftu w USAraczej nie ma szans – jeśli cokolwiek mogłoby się zmienić, tojuż by się zmieniło dawno temu. Producenci antywirusów nie zajęliwięc żadnego stanowiska, przyjmując postawę „poczekamy izobaczymy”. Carl Gottlieb, dyrektor techniczny firmy Cognition,dostarczającej oprogramowanie ochronne nowej generacji klientominstytucjonalnym, stwierdził w wywiadzie dla SecurityWeek, że liczysię w tej dziedzinie tylko platforma Windows, a producenci wiedzą,że dla biznesu lepiej być partnerem Microsoftu niż drażnićniedźwiedzia.

Jedyny zdecydowany głos zAmeryki to opinia kanadyjskiego badacza malware Roba Slade. Uważaon, że Windows 10 jest katastrofą, i to pod wieloma różnymiaspektami – w tym siecią, uaktualnieniami czy działaniem backupu.Zgadza się z tym, że Microsoft przesadza z ograniczeniaminarzucanymi użytkownikom i przyznaje, że coraz bliższy jestprzejścia na Linuksa.

W Europie jednak sytuacja wyglądazgoła inaczej. Szef niemieckiej Aviry, Travis Witteveen, stwierdził,że Eugene ma pełne prawo być rozzłoszczonym. Microsoft wprowadzaznaczące zmiany w bezpieczeństwie i konfiguracji oprogramowaniaantywirusowego, więc Avira prowadzi w tej sprawie stałe rozmowy –nie wszystkie bowiem zmiany uważa za korzystne dla użytkownika. Jużostrzegliśmy ich w kwestii nadużywania swojej pozycji– podsumował Witteveen.

Podobne stanowisko zajęłofińskie F-Secure. *Zgadzamy się z Kasperskim, że obecnepraktyki Microsoftu nie pozwalają na najlepsze zabezpieczeniekońcowego użytkownika –powiedział dyrektor techniczny firmy, Mika Stahlberg. Jego zdaniemkażdy producent systemu operacyjnego musi zrównoważyć interesyswoje i swoich klientów. Wolna i otwarta konkurencja sązaś konieczne, by zapewnić użytkownikom innowację niezbędną dostawienia czoła zagrożeniom połączonego świata– *dodał Stahlberg.

Do sojuszników Kaspersky Lab wtej sprawie należy też hiszpańska Panda Labs. Jej dyrektortechniczny Luis Corrons stwierdził, że zarówno on jak i jego firmazgadza się z Jewgienijem Kasperskim i jest pewien że nie zostanieon w tym osamotniony. Wielu innych europejskich producentówoprogramowania ma podobne przemyślenia.

Czy działania Kasperskiego są wstanie cokolwiek zmienić? Na pewno na swoim terenie będzie mułatwo, choćby ze względów politycznych rosyjskie organyantymonopolowe będą chętne w ukaraniu Microsoftu. Niedawno ukarałyGoogle’a karą niemal 7 mln dolarów za nadużycie monopolistycznejpozycji, prowadzą też śledztwo w sprawie Apple. W Europie możebyć trudniej, ale Komisja Europejska też już nie raz pokazywała,że potrafi zajść Microsoftowi za skórę. W USA wszystko zależywięc od tego, jak do sprawy podejdzie administracja nowegoprezydenta. Biorąc pod uwagę deklaracje o sprzyjaniu amerykańskiemubiznesowi i amerykańskim interesom, raczej nie będzie łatwo, chybaże Kaspersky Lab zdoła znaleźć sojuszników wśród amerykańskichniezależnych producentów oprogramowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.