Kody MMI w telefonie. Te kombinacje powinien znać każdy

Kody MMI w telefonie. Te kombinacje powinien znać każdy10.02.2022 09:55
Ten kod powinien znać każdy
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Wiele osób obawia się o bezpieczeństwo swojego urządzenia. Istnieje jednak sposób, dzięki któremu można sprawdzić, czy nasz telefon na pewno jest bezpieczny. Wystarczy wykorzystać dwa kody MMI, które - zdaniem niektórych - powiedzą nam, czy nie jesteśmy podsłuchiwani.

Kody MMI są specjalnymi kodami pozwalającymi użytkownikowi na komunikowanie się z telefonem, kartą SIM czy operatorem. Po wpisaniu odpowiedniego ciągu znaków właściciel urządzenia może sprawdzić ustawienia telefonu bądź je szybko zmienić. Tego rodzaju kodem są, chociażby specjalne numery z gwiazdką (*) i kratkami (#) pozwalające sprawdzić stan konta w przypadku numerów na kartę.

Czy jesteśmy podsłuchiwani? Pomoże kod *#21#

O kodzie *#21# przypominał już kilka miesięcy temu dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema i prorektor Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie. Wpisując na klawiaturze swojego telefonu *#21# użytkownik może sprawdzić, czy połączenia w danym telefonie były przekierowywane. Teoretycznie pozwala to sprawdzić, czy ktoś nie próbuje w ten sposób przejmować rozmów, gdy właściciel telefonu jest nieosiągalny. Teoretycznie opcję tę mógł zmienić ktoś bez naszej wiedzy (i potencjalnie szkodliwe oprogramowanie).

Komunikat zwrotny z kodu *#21#, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Komunikat zwrotny z kodu *#21#
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Kod ten działa zarówno na Androidzie, jak i urządzaniach z systemem iOS. W przypadku, gdy wszystko jest w porządku, powinniśmy w opisach zobaczyć komunikaty "nieprzekierowane" (Android) bądź "wyłączone" (iOS).

Co jeśli połączenia są przekierowywane?

W przypadku, gdy jednak się okaże, że któraś z podanych opcji z jakiegoś powodu jest włączona, możemy sprawdzić, gdzie nasze połączenia były przekierowywane. Wystarczy na klawiaturze smartfona podać kod *#62#, aby za jego pomocą sprawdzić, gdzie były przekazywane nasze połączenia.

Komunikat zwrotny z kodu *#62#, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Komunikat zwrotny z kodu *#62#
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Jeżeli jednak zobaczymy, że nasze połączenia głosowe są przekierowywane w momencie, gdy jesteśmy nieosiągalni - prawdopodobnie nie ma powodów do paniki. Wystarczy sprawdzić w sieci, czy numer, który możemy zobaczyć w zwróconym komunikacie, nie jest w rzeczywistości numerem poczty głosowej (jak widać, chociażby na powyższym zdjęciu, gdzie znajduje się numer 500111333, będący numerem poczty głosowej w sieci Orange).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.