Koniec z oszustwami telefonicznymi? Sejm przyjął ustawę

Koniec z oszustwami telefonicznymi? Sejm przyjął ustawę02.08.2023 08:32
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Polskie władze biorą się za oszustwa telefoniczne. Przyjęto ustawę anty-spoofingową i anty-smishingową. Ma ona za zadanie znacząco ograniczyć możliwości przestępców w podszywaniu się pod znane instytucje.

Politycy podjęli działania w celu rozwiązania kwestii oszustw telefonicznych. Sejm przyjął ustawę, która ułatwi blokowanie oszustów i w dużym stopniu wpłynie na nasze bezpieczeństwo. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej powinna znacząco zredukować liczbę otrzymywanych przez Polaków SMS-ów i telefonów od osób podszywających się pod banki i inne instytucje.

Jak czytamy w serwisie niebezpiecznik.pl, ustawa zawiera np. definicje smishingu i CLI Spoofingu, w których zaznaczono, że działania te podszywają na podszywaniu się pod inny podmiot "w celu wywołania strachu, poczucia zagrożenia lub nakłonienia odbiorcy tego połączenia do określonego zachowania, zwłaszcza do przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji oprogramowania".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ustawa nakłada na CSIRT NASK obowiązek monitorowania smishingu. Proces ten będzie polegać na wychwytywaniu wzorców tego rodzaju oszustw i prowadzeniu systemu, który umożliwia przekazywanie informacji na ich temat służbom i telekomom. Rolą CSIRT NASK będzie też przyjmowanie od obywateli zgłoszeń dotyczących phishingu.

CSIRT NASK będzie prowadzić też wykaz nadpisów podmiotów publicznych. Chodzi o wykaz nazw, które będą stosowane w komunikacji przez podmioty publiczne i wykaz wariantów tych nazw, które mogą być wykorzystane do wprowadzenia w błąd. Wykaz ten będzie współpracował z wykazem integratorów usług SMS, którym będzie można zlecać usługę wysyłania wiadomości. Według ustawy przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą w stanie zablokować od razu SMS-y, które zawierają nadpis ujęty w wykazie nadpisów, jeśli wiadomości nie zostaną wysłane przez odpowiedniego integratora.

Telekomy będą miały też obowiązek blokować treści zgodnie z wzorcami smishingu, które wychwyci CSIRT NASK, a także wiadomości nieuwzględnione we wzorach, jeśli zweryfikują je jako smishing - będzie to proces zautomatyzowany. Jeśli blokada zostanie nałożona niesłusznie, telekomy będą musiały ją znieść.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie prowadził wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli blokować połączenia przychodzące z tych numerów nie później niż trzy dni po umieszczeniu ich w wykazie. Oznacza to koniec podszywania się pod infolinię banku czy innej instytucji.

Ustawa przewiduje kary pieniężne dla firm, które będą generować sztuczny ruch, smishing, CLI Spoofing lub nieuprawnione zmiany informacji adresowych. Dostawcy poczty, którzy nie spełnią wymagań stosowania mechanizmów anty-spoofingowych (SPF, DMARC, DKIM) również będą mogli być ukarani. Przewidziano kary o wysokości do 3 proc. przychodu, lecz w razie braku przychodu możliwe jest nałożenie kary o określonej wysokości.

Za generowanie sztucznego ruchu lub podszywanie się pod inny podmiot w celu oszukiwania ludzi można zostać ukarany karą od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności. W przypadku spraw "mniejszej wagi" możliwe jest nałożenie grzywny, a jeśli czyn popełniono na szkodę osoby najbliższej, to ściganie będzie odbywać się na wniosek pokrzywdzonego.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.