Koniec z telemarketerami. Naukowcy opracowali skuteczne narzędzie

Koniec z telemarketerami. Naukowcy opracowali skuteczne narzędzie14.08.2023 14:12
Telefon
Źródło zdjęć: © Unsplash

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Karolina Północna opracowali narzędzie SnorCall, które pozwoli zabezpieczyć telefony użytkowników przez telemarketerami i automatycznymi telefonami. Nowy system pozwoli odsiewać niechciane połączenia już po stronie operatora telefonicznego.

Niechciane telefony telemarketerów to problem, z którym mierzą się ludzie na całym świecie. Nie ma jednak skutecznego sposobu na odsiewanie nieznanych numerów. Wprawdzie istnieje możliwość filtrowania połączeń po stronie odbiorcy, ale takie rozwiązanie nie zawsze jest efektywny.

Tematem zainteresowali się naukowcy Uniwersytetu Stanu Karolina Północna, którzy opracowali skuteczne narzędzie do filtrowania niechcianych połączeń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SięKlika #13

Narzędzie do filtrowania niechcianych telefonów

Naukowcy podjęli współpracę z firmą telekomunikacyjną Bandwidth i przeanalizowali treść rozmów telefonicznych. W ten sposób opracowano narzędzie, które pozwala scharakteryzować treść automatycznych połączeń (tzw. robocall).

SnorCall rejestruje wszystkie automatyczne połączenia na monitorowanych liniach telefonicznych, a następnie je transkrybuje i analizuje przez platformę uczenia maszynowego Snorkel - takie działanie pozwala scharakteryzować każdą rozmowę pod względem tego kto dzwoni, czy żąda danych osobowych, czy prosi o pieniądze itp. przeprowadzona analiza pozwala identyfikować trendy lub działanie automatów.

Opracowaliśmy narzędzie, które pozwala nam scharakteryzować treść automatycznych połączeń. Zrobiliśmy to bez naruszania prywatności; we współpracy z firmą telekomunikacyjną o nazwie Bandwidth obsługujemy ponad 60 000 numerów telefonów, które są używane wyłącznie przez nas do monitorowania niechcianych połączeń automatycznych. Nie używaliśmy żadnych numerów telefonów rzeczywistych klientów - powiedział mówi Brad Reaves, autor korespondencyjny artykułu na temat pracy i adiunkt informatyki na Uniwersytecie Stanu Karolina Północna.

Podczas 23 miesięcy badań wykorzystano ponad 230 tys. automatycznych połączeń na 60 tys. testowych numerów telefonicznych. W efekcie naukowcy byli w stanie wyodrębnić ogromną ilość informacji o kampaniach (łącznie wyodrębniono prawie 27 tys. kampanii).

Jedną z zalet wykorzystania platformy Snorkel jest możliwość łatwej modyfikacji analizy połączeń pod względem specyficznych potrzeb użytkownika. Snorkel dobrze identyfikuje kluczowe terminy lub frazy związane z tematami, więc śledczy mogą np. skupić się na nowym schemacie oszustwa. Narzędzie może być cenną funkcją dla śledczych, którzy koncentrują się na określonych rodzajach przestępstw. Nie będzie też problemów z ukrytym identyfikatorem rozmówcy.

Nasze odkrycia pokazują, w jaki sposób nielegalne roboty wykorzystują ważne tematy społeczne, takie jak umorzenie kredytu studenckiego, do opracowywania nowych rodzajów oszustw. SnorCall może pomóc zainteresowanym stronom w monitorowaniu dobrze znanych kategorii robocall, a także pomóc im odkryć nowe rodzaje robocall - powiedział Sathvik Prasad, doktorant w NC State i autor artykułu.

SnorCall może być skutecznym narzędziem do filtrowania niechcianych telefonów już po stronie operatora. Czy zostanie wykorzystane w komercyjny sposób? Tego nie wiadomo. Naukowcy są zainteresowanie współpracą z firmami z sektorów telekomunikacyjnych i technologicznych.

Paweł Maziarz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.