Korzystasz z Dropboksa? Natychmiast zmień hasło i zaktualizuj klienta usługi

Korzystasz z Dropboksa? Natychmiast zmień hasło i zaktualizuj klienta usługi14.10.2014 10:46
Redakcja

Jeżeli jesteście użytkownikami popularnej usługi przechowywania danych w chmurze jaką jest Dropbox, nie mamy dla was dobrych informacji. Ostatnie doniesienia jej dotyczące mówią o problemie związanym ze znikającymi danymi, w wyniku którego możemy trwale utracić przechowywane tam pliki. Drugą zła informacją jest fakt, że najprawdopodobniej do sieci wyciekły hasła użytkowników – należy więc jak najszybciej je zmienić.

Niektórzy z użytkowników usługi zauważyli, że ich dane zaczęły znikać. Problem nie byłby może aż tak poważny, gdyby dotyczyło to jedynie chmury. Niestety w wyniku błędu w oprogramowaniu i pewnych mechanizmach, utrata oznaczała zniknięcie pliku zarówno z chmury jak i naszych komputerów, a to już problem bardzo poważny. Usterka dotyczy mechanizmu selektywnej synchronizacji tj. wybierania folderów, które mają być synchronizowane na wybranym urządzeniu. Nie musimy samodzielnie sprawdzać, czy wszystkie pliki są na swoim miejscu. Jeżeli problem dotyczy także naszego konta, Dropbox poinformuje nas o tym fakcie odpowiednim e-mailem.

W niektórych przypadkach cześć z utraconych plików da się odzyskać. Firma zdecydowała się ponadto na rekompensatę w postaci zaoferowania użytkownikom konta Pro (m.in. 1 TB miejsca, znacznie poszerzone możliwości) na rok zupełnie za darmo. Pytanie brzmi, czy po takiej wpadce ktoś będzie chciał jeszcze trzymać tam swoje pliki i narażać je na podobną sytuację. Błąd pojawia się w niektórych starszych wersjach aplikacji desktopowej chmury, jeżeli więc korzystacie z Dropboksa, to warto jak najszybciej zaktualizować go do najnowszej wersji. Tę znajdziecie natomiast w bazie aplikacji naszego serwisu. Choć klient aktualizuje się automatycznie, warto zrobić to ręcznie, bo aktualizacja nie zawsze przebiega natychmiastowo.

Jeszcze poważniejszy problem to wyciek danych, do którego najprawdopodobniej doszło. W sieci pojawiły się próbki z bazy zawierającej ponad 7 milionów loginów i haseł. Każde konto może być więc spenetrowane przez atakujących. Sprawdzenie niektórych z danych próbek potwierdza, że dane są kompletne i umożliwiają dostęp do niektórych kont. Sam usługodawca zaprzecza, jakby do wycieku doszło z jego serwerów – winę zrzuca na różne usługi trzecie, które mogą zostać np. powiązane z Dropboksem. Zalecamy natychmiastową zmianę hasła do usługi, a także włączenie weryfikacji dwuetapowej przy pomocy telefonu, wiadomości SMS lub generatora zainstalowanego na telefonie. Tego typu zabezpieczenie uniemożliwia atakującym dostęp do naszych danych, nawet w przypadku przechwycenia prawdziwych danych logowania.

Niestety ta sytuacja pokazuje, że powinniśmy być bardzo ostrożni jeżeli chodzi o przechowywanie danych w chmurach i dyskach internetowych. Problemem nie są już nawet regulaminy tych usług zabraniające np. utrzymywanie zdjęć zbyt obscenicznych czy możliwość monitorowania przez różnego rodzaju służby, ale sama dostępność i bezpieczeństwo naszych danych. Okazuje się, że rozwiązaniem pewniejszym jest po prostu lokalna kopia zapasowa np. na drugim dysku. Problem w tym, że to nie zapewnia dostępu z dowolnego urządzenia i miejsca na świecie, a i tanie dyski twarde nie cechują się zbyt dużą wytrzymałością.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.