Kto boi się sztucznej inteligencji? Na pewno nie polscy dziennikarze

Kto boi się sztucznej inteligencji? Na pewno nie polscy dziennikarze18.03.2019 18:18
Polscy dziennikarze nie boją się SI / na zdjęciu: Pepper

Pisząc o sztucznej inteligencji, zwykle mogę polegać jedynie na własnej opinii, ale nie dziś. Teraz mogę spokojnie napisać, że dziennikarze w Polsce nie boją się rozwoju SI i z zainteresowaniem czekają na kolejne nowości. Pozytywne nastawienie do SI ma prawie 73 proc. dziennikarzy.

W badaniu przeprowadzonym przez agencję d*fusion wzięło udział 110 dziennikarzy z polskich mediów, z czego 53 proc. pracuje w mediach poruszających tematy IT. Pozytywne nastawienie do SI wyraża większość. Aż 73 proc. z nas jest zdania, że SI pozytywnie wpłynie na nasze życie. Zaledwie 4 osoby przyznały, że mają „lekko negatywny” stosunek do SI.

Oszczędność czasu, rozwój nauki

80 proc. ankietowanych uważa, że SI to przede wszystkim szansa na rozwój gospodarczy i społeczny. Główną korzyścią, jaka płynie ze wdrożenia SI, jest oszczędność czasu, co potwierdza 77 proc. dziennikarzy. Modelom decyzyjnym nie można odmówić tego, że z czasem są w stanie zrobić za nas mnóstwo żmudnej pracy i robią to szybciej, niż znudzeni ludzie. Praca ma być łatwiejsza, szybsza, a powtarzalne czynności zautomatyzowane. Z tego samego powodu SI może mieć ogromny wpływ na rozwój różnych dziedzin nauki, co podkreśliło 75 proc. dziennikarzy.

Inne korzyści okazały się mniej istotne, choć ponad połowa z nas jest zdania, że SI poprawi jakość naszego życia. Są to prawdopodobnie takie rozwiązania, jak adaptacyjne oprogramowanie sterujące naszymi domami, w rzadkich przypadkach możemy też trafić na SI, która pomoże zrobić zakupy, znaleźć informacje bądź podjąć trudną decyzję. Najwięcej na SI skorzysta biznes, a w szczególności medycyna (78 proc.) i finanse (50 proc.). Zależnie od tego, jak będą wykorzystywane, modele maszynowego uczenia mogą też działać na naszą niekorzyść, na przykład decydując na naszą niekorzyść o wysokości składki ubezpieczeniowej.

Rozrywka jest nisko na liście korzyści według moich koleżanek i kolegów, ale moim zdaniem to spore niedopatrzenie. SI ma spory potencjał jako przeciwnik w grach, a już teraz robi co może, by dobierać nam muzykę, książki czy wiadomości. SI pomaga też tworzyć filmy, sortować zdjęcia, a potem nakładać na nie filtry. Czy to nie jest właśnie rozrywka?

Gdzie prywatność i etyka?

Nie oznacza to, że patrzymy na SI przez „różowe okulary”. 68 proc. dziennikarzy obawia się, że szerokie stosowanie SI jest poważnym zagrożeniem prywatności. Połowa ankietowanych uważa, że zagrożeniem są cyberataki. 57 proc. jest zdania, że SI rzeczywiście może zastąpić ludzi na niektórych miejscach pracy. Prawdopodobnie jednak powstaną nowe i wpływ SI na rynek pracy powinien się wyrównać. Na liście korzyści 32 proc badanych wskazało nowe zawody, a 12 proc. nowe kierunki studiów.

Ankietowani obawiają się także utraty kontroli nad procesami biznesowymi w firmach (42 proc. oraz spadku zaufania do instytucji publicznych (22 proc.). Dziwi mnie, że tak mało osób obawia się tego drugiego w momencie, gdy sporo mówi się o potencjalnych „skrzywieniach” rasowych, klasowych, religijnych lub ze względu na płeć modeli decyzyjnych. Większość jednak jest świadoma tego, że kontrola etyczna i prawna nad SI jest obecnie za mała.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.