Która przeglądarka internetowa była najchętniej wybierana w 2017 roku?

Która przeglądarka internetowa była najchętniej wybierana w 2017 roku?03.01.2018 16:35

Gdy przyjrzeć się przeglądarkom internetowym, ubiegły rok upłynął przede wszystkim w skupieniu wokół przełomowej wersji Firefoksa, który ze swoim nowym interfejsem i zmianami pod maską miał zrewolucjonizować rynek. Odczucia użytkowników są mieszane, ale bardziej obiektywny obraz całej sytuacji powinny dać statystyki. Przyjrzeliśmy się zatem jak na przestrzeni ostatniego roku zmienił się udział w rynku największych przeglądarek, sprawdzając statystyki gs.statcounter.

Okazuje się, że największy wzrost (ponad 30-procentowy) odnotowała Opera, a zaraz za nią Microsoft Edge (25%) oraz przeglądarka Yandex, ledwo łapiąc się do zestawienia, w którym przedstawiono wyłącznie te przeglądarki, których udział w rynku przekracza 1%. Dalej znajdziemy Safari oraz Chrome'a, zaś na minusie znalazł się Internet Explorer na równi właśnie z Firefoksem (w obydwu przypadkach zmiana wynosi -17%).

Zmiana udziału w rynku przeglądarek internetowych w Europie między grudniem 2016, a grudniem 2017 roku, źródło: gs.statcounter
Zmiana udziału w rynku przeglądarek internetowych w Europie między grudniem 2016, a grudniem 2017 roku, źródło: gs.statcounter

Chociaż zmiany procentowe wydają się spore, gdy spojrzymy na procentowy udział w rynku na przestrzeni ostatniego roku, sytuacja okazuje się dużo mniej dynamiczna. Nadal najpopularniejszą przeglądarką jest Google Chrome, a na drugim miejscu plasuje się Firefox. Co ciekawe, statystyki nadal wskazują na większą popularność Internet Explorera od nowocześniejszego Edge'a, mimo spadku popularności IE, zaś wzrostu właśnie w przypadku Edge'a.

Zmiana udziału w rynku przeglądarek internetowych w Europie między grudniem 2016, a grudniem 2017 roku, źródło: gs.statcounter
Zmiana udziału w rynku przeglądarek internetowych w Europie między grudniem 2016, a grudniem 2017 roku, źródło: gs.statcounter

Analizując wykresy warto również zwrócić uwagę na zauważalną zmianę krzywych Chrome'a i Firefoksa w ostatnich miesiącach 2017 roku. To czas, w którym Chrome zyskał, a Firefox stracił kilka punktów procentowych udziału w rynku. Bardzo możliwe, że zmiana spowodowana została przez niezadowolonych użytkowników najnowszej wersji Firefoksa, którzy zdecydowali się jednak wybrać Chrome'a.

Udziału w rynku przeglądarek internetowych w Europie w grudniu 2017 roku, źródło: gs.statcounter
Udziału w rynku przeglądarek internetowych w Europie w grudniu 2017 roku, źródło: gs.statcounter

Warto natomiast przypomnieć, że stabilne wydanie przełomowego Firefoksa miało premierę dopiero w listopadzie, więc postępujące już od września zmiany uzasadnić można decyzjami użytkowników, które zapadały najpewniej na bazie testów Firefoksa 57 w wersji beta, bądź już w wyniku zmian, jakie pojawiły się w Firefoksie 55 i 56.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.