Ludzie chcą wyglądać jak w Snapchacie, to nowy poziom obsesji

Ludzie chcą wyglądać jak w Snapchacie, to nowy poziom obsesji03.08.2018 16:09

Lekarze zajmujący się chirurgią plastyczną zawsze spotykali się z dziwnymi zachciankami klientów, ale aktualny trend wśród młodych klientów znacząco podniósł poprzeczkę absurdu. Młodzi użytkownicy Snapchata chcą bowiem wyglądać tak samo, jak na zdjęciach z nałożonymi filtrami upiększającymi.

Nowa moda została nazwana snapchatową dysmorfią. Selfie z nałożonymi filtrami powiększającymi oczy, podnoszącymi kości policzkowe, wygładzającymi skórę i uwydatniającymi usta powodują zaburzenie odbioru piękna przez pokolenie intensywnie korzystające z aplikacji. Coś, co dla osób z zewnątrz wygląda jak karykatura, dla nich jest normą urody, do której dążą za wszelką cenę.

[1/2]
[2/2]

Termin ten ukuła dr Neelam Vashi z Ethnic Skin Center przy Boston Medical Center, która zbadała zjawisko bliżej. Jej zdaniem to, co robi młodzież, zaburza pojęcie piękna także w innych grupach wiekowych i prowadzi do poważnych problemów. Snapchatowa obsesja leży bardzo blisko znanych już nerwic na punkcie wyglądu własnego ciała (cielesne zaburzenia dysmorficzne), charakteryzujących się ciągłymi, głębokimi obawami o własny wygląd. W klasycznym przypadku osoby cierpiące na to zaburzenie skupiają się na takich detalach, jak kształt nosa czy odstające uszy w takim stopniu, że mogą nawet podjąć niebezpieczne dla siebie działania, by zmienić wygląd.

Snapchatowa odmiana zaś wywołuje nadmierną krytykę własnego wyglądu, normalnych rysów twarzy i wszelkich niedoskonałości skóry, które można zamaskować filtrami w aplikacji. Zgodnie z oczekiwaniami, zaburzenie jest popularniejsze wśród młodych dziewcząt, które często korzystają z aplikacji poprawiających wygląd, jak Snapchat czy Facetune oraz mediów społecznościowych, gdzie szukają akceptacji.

Chirurdzy plastyczni zauważyli także, że z roku na rok rośnie liczba osób, które zgłaszają się na operację, gdyż chcą lepiej wyglądać na selfie. Mało kto jednak zwraca uwagę na to, że selfie robimy z niewielkiej odległości (zwykle długość ramienia, często mniej) szerokokątnym obiektywem. Sama fizyka skazuje nas na zniekształcenie twarzy na tych zdjęciach, ale jeśli ktoś częściej spogląda w ekran smartfonu niż w lustro, może utrwalić sobie ten obraz własnej twarzy i do niego dążyć.

Kiedyś popularnym zabiegiem była rhinoplastyka (poprawa wyglądu nosa), obecnie coraz częściej chodzi o powiększenie warg, oczu albo poprawienie naturalnej asymetrii twarzy. To jeden z efektów korzystania z aplikacji upiększających selfie. Rozjaśniając skórę i usuwając wiele charakterystycznych linii, sprawiają one, że twarz wydaje się bardziej symetryczna, a badacze nie od dziś wiedzą, że nasz gatunek uważa symetrię za bardzo atrakcyjną.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.