Luka w płatnościach Allegro. Problemem PayU i przelew tradycyjny (aktualizacja)

Luka w płatnościach Allegro. Problemem PayU i przelew tradycyjny (aktualizacja)16.11.2021 16:47
Allegro
Źródło zdjęć: © GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images
Artykuł sponsorowany

Sprzedawcy na Allegro mogą niespodziewanie paść ofiarami oszustów, którzy wykorzystują niedoskonałość systemu płatności PayU. Jak się okazuje, możliwość zapłaty za zamówienie przelewem tradycyjnym otwiera drogę do stosunkowo prostego przekrętu.

Problem z systemem płatności na Allegro opisali w swoim materiale twórcy kanału Łowcy Okazji na YouTubie. Zwrócił się do nich jeden z widzów opisując własny przypadek licznych wezwań na policję i do sądów z tytułu rzekomo niezrealizowanych wysyłek ubrań oferowanych w serwisie Vinted. Widz posiada sklep z elektronicznymi kluczami na Allegro, ale o istnieniu Vinted wcześniej nawet nie słyszał.

Okazuje się, że ktoś opracował stosunkowo prostą metodę oszustwa, która wykorzystuje lukę w systemie płatności PayU. Scenariusz jest następujący:

  1. Oszust zamawia na Allegro produkt i decyduje się zapłacić za niego przelewem tradycyjnym przez PayU. Zapisuje wygenerowany numer konta i kwotę.
  2. Oszust wystawia w serwisie Vinted ubranie na sprzedaż w okazyjnej cenie (min. w wysokości zamówienia na Allegro, najczęściej w nieco wyższej - zaokrąglonej do równej kwoty) i znajduje chętnego na zakup.
  3. Klient w serwisie Vinted przelewa kwotę za ubranie na podany numer konta, w praktyce opłacając zakup oszusta na Allegro. Okazuje się, że system płatności PayU - wbrew zapewnieniom - nie sprawdza danych poza numerem konta. Wyższa kwota, inne dane zamawiającego czy tytuł przelewu nie mają znaczenia.
  4. Rusza realizacja zamówienia na Allegro. Sprzedawca widzi tylko informację, że zamówienie zostało opłacone. Docelowo oszust otrzymuje zamówiony produkt.
  5. Oszukany klient z serwisu Vinted, który nie otrzymał zamówionego ubrania, zgłasza sprawę na policję, a ta po numerze konta, za pośrednictwem PayU, dochodzi do sprzedawcy na Allegro, który zostaje oskarżony o niewysłanie rzekomo wystawionych ubrań w serwisie Vinted.

Co ciekawe, czego dowodzi opisywany przykład, rozwiązanie takich spraw nie jest szczególnie proste. W trakcie śledztwa wychodzi bowiem na jaw, że kupujący-oszust zakładał konta na Allegro na fałszywe dane i dojście do właściwej osoby jest, jeśli nie niemożliwe, to w krótkim czasie bardzo trudne. Zdaniem poszkodowanego, jedyną metodą uniknięcia w przyszłości podobnych przypadków jest dezaktywacja przelewów tradycyjnych w PayU, ale Allegro nie zamierza tego robić.

Lukę można jednak "załatać" łatwiej, wymuszając weryfikację wszystkich danych na etapie przelewu. Obecnie bowiem komunikat czytelnie zabraniający zmiany tytułu i kwoty przelewu tradycyjnego w PayU nie ma umocowania w sposobie, w jaki działa cały system. Przelanie wyższej kwoty skutkuje tylko mało widocznym komunikatem o wyższej kwocie w systemie sprzedawcy na Allegro, ale główny przekaz jest jasny - zamówienie jest opłacone i to bez względu na tytuł przelewu.

Aby poznać sprawę dokładniej i przedyskutować możliwe drogi rozwiązania podobnych problemów w przyszłości, skontaktowaliśmy się z biurem prasowym Allegro. Gdy tylko otrzymamy odpowiedzi na zadane pytania, niniejsza publikacja zostanie zaktualizowana.

Aktualizacja, 17 listopada

Otrzymaliśmy odpowiedź od Allegro, która powinna zadowolić wszystkie osoby obawiające się o bezpieczeństwo podczas zakupów i sprzedaży. Jak się okazuje, sprawa została już zgłoszona technikom z PayU i trwają prace nad jej rozwiązaniem:

Zacznijmy od tego co najważniejsze — zakupy i sprzedawanie na naszej platformie są w pełni bezpieczne. Mamy pełną kontrolę nad transakcją w obrębie platformy i nic złego nikomu tutaj nie grozi. Pytanie dotyczy sytuacji w zasadzie niezwiązanej z Allegro. Dotyczy ono transakcji realizowanych poza platformą, a sam problem jest związany z realizacją płatności na poziomie operatora płatności PayU. Gdy tylko go wykryliśmy, niezwłocznie zgłosiliśmy tę sprawę do PayU z pilną prośbą o wprowadzenie dodatkowej walidacji przelewów. Prace nad tym rozwiązaniem już trwają.

Marcin Gruszka

Rzecznik Allegro

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.