Mapy Google i podobne mogą być lepsze dzięki sztucznej inteligencji. Oto nowy pomysł z MIT

Mapy Google i podobne mogą być lepsze dzięki sztucznej inteligencji. Oto nowy pomysł z MIT25.01.2020 20:53
fot. Shutterstock.com

Tworzenie map drogowych to czasochłonne, a co za tym idzie kosztowne przedsięwzięcie. Często same zdjęcia satelitarne czy lotnicze nie wystarczają. Problemem może być chociażby roślinność, która utrudnia analizę trasy przy widoku z góry. W związku z tym wiele miejsc musi być mapowanych z ziemi. Pewien zespół naukowców twierdzi jednak, że może tu pomóc AI.

Grupa naukowców z MIT oraz Qatar Computing Research Institute (QCRI) zaprezentowała algorytm, który docelowo ma całkowicie zautomatyzować proces tworzenia map dla kierowców, ze zdjęć. Nosi on nazwę RoadTagger i stanowi implementację dwóch rodzajów sieci neuronowych.

Sieć numer jeden to sieć konwolucyjna, inaczej splotowa, czyli obecnie dość typowe rozwiązanie w zakresie analizy obrazu. Taka sieć, w dużym uproszczeniu, pozwala na wyodrębnienie kluczowych cech z analizowanego materiału. Patrząc z technicznego punktu widzenia, można by rzec, że istotą metody splotowej jest wyuczenie modelu parametrów filtru, które umożliwią sprawne rozpoznawanie konkretnych cech. Mógłby to być na przykład rodzaj nawierzchni.

Z kolei druga z użytych sieci, sieć rekurencyjna, odpowiada za generowanie sekwencji wyjściowej. Znów – w dużym uproszczeniu, działa to tak, że analizowane zdjęcie dzielone jest na niewielkie wycinki. Coś &aacute al puzzle. Jeśli na dwóch sąsiednich wycinkach droga została określona jako asfaltowa i dwupasmowa, to kiedy na kolejnym analizę uniemożliwiają korony drzew, program może odgadnąć rezultat, i to z wysokim prawdopodobieństwem.

Naukowcy twierdzą, że już testowali to narzędzie. I wyniki są obiecujące

Przeanalizowano w ten sposób zdjęcia satelitarne 20 amerykańskich miast, identyfikując poprawnie 77 proc. niewidocznych pasów jezdni i 93 proc. typów dróg. A to ponoć dopiero początek, gdyż RoadTagger ma być stale rozbudowywany, m.in. o możliwość wyszukiwania parkingów i ścieżek rowerowych. Tak, aby zwiększyć zakres zastosowań AI.

Jeden z autorów projektu, prof. Sam Madden, uważa, że RoadTagger to przyszłość nawigacji. Jak twierdzi, obecna natura tworzenia map, wymagająca znacznego udziału człowieka, prowadzi do pomijania mniej obleganych miejsc. – Większość zaktualizowanych map cyfrowych pochodzi z miejsc, na których najbardziej zależy korporacjom – mówi uczony. – Jeśli znajdujesz się w lokalizacji, którą potentaci się nie przejmują, jakość mapy drastycznie spada – zauważa.

Automat tymczasem może przeanalizować wszystko i wszędzie; z równą dokładnością i na tyle sprawnie, że jedno miasto w tę czy we w tę nie robi mu żadnej różnicy. Tak więc nawet jeśli nie pozwoli całkowicie porzucić metody manualnej, to chociaż uzupełni braki w mniej obleganych zakamarkach świata. Przyznajcie, brzmi to całkiem sensownie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.