Mark Zuckerberg: rozbicie Facebooka w niczym nie pomoże

Mark Zuckerberg: rozbicie Facebooka w niczym nie pomoże12.05.2019 21:43
Mark Zuckerberg po wizycie w telewizji France 2 (Marc Piasecki / Getty)

Facebook jest za duży. Facebook nie ma konkurencji. Facebooka trzeba podzielić. Czy to coś zmieni?

Z usług Facebooka korzystają miliardy osób. Nawet z jednego z komunikatorów korzyta więcej osób niż z większości innych platform społecznościowych. Trudno tu mówić o jakiejkolwiek konkurencji. Dlatego wiele osób z urzędów regulujących rynek przekonuje, że czas podzielić firmę na mniejsze części.

Współzałożyciel Facebooka jest za podziałem

Do grona nawołujących do podziału Facebooka przyłączył się współzałożyciel firmy Chris Hughes. 9 maja na łamach New York Timesa ukazał się jego obszerny felieton, wyjaśniający, dlaczego Facebook nie powinien być jednym podmiotem.

"Mark Zuckerberg jest naprawdę potężny. Wręcz komiksowo, jak przeciwnicy Jamesa Bonda" - czytamy. Zuckerberg ma większość udziałów Facebooka i może sam podejmować decyzje. Nikt w sektorze prywatnym nie ma wpływu na tak wiele ludzi. Hughes zauważył też, że dążenie do konsolidacji i centralizacji widać w wielu branżach.

Hughes przyznał też, że gdy powstawał Facebook, nie mieli pojęcia, jaką potęgę budują. "Żałuję, że w pierwszych dniach Facebooka nie pomyśleliśmy o tym, jaki wpływ na kulturę, wyniki wyborów i nacjonalizm będzie mieć algorytm dobierający nowe wiadomości" - pisze Hughes. Zdradził też, że są już narzędzia do kontrolowania Facebooka, ale jeszcze nie ma woli, by je wdrożyć.

Największym problemem jest brak alternatywy. Można nawoływać do porzucenia Facebooka, ale nie ma platformy społecznościowej, zdolnej go zastąpić.

Zuckerberg: to nie pomoże

Mark Zuckerberg w rozmowie z France 2, główną stacją telewizyjną Francji, odpowiedział na propozycję Hughesa i rozwiał wszelkie wątpliwości. "To, co on proponuje, wcale nie pomoże" - powiedział.

Zuck utrzymuje, że ogromny rozmiar i potęga Facebooka są korzystne dla użytkowników, którzy troszczą się o demokrację. Facebook jest w stanie wydawać miliardy na walkę z dezinformacją, trollowaniem i innymi próbami zakłócenia wyborów. Budżet Facebooka na bezpieczeństwo jest w tym roku większy niż cały budżet firmy kilka lat temu. Bez dobrego biznesu, nie byliby w stanie utrzymać tak potężnej machiny. Na antenie Zuckerberg powiedział:

Jeśli demokracja jest dla ciebie ważna, chcesz by firma, taka jak my, inwestowała miliardy dolarów rocznie w budowanie zaawansowanych narzędzi, zwalczających próby manipulacji.

Po skandalu Cambridge Analytica i kolejnych wpadkach związanych z bezpieczeństwem naszych danych trudno mi uwierzyć, że te pieniądze są dobrze wydane. Być może Zuckerbergowi rzeczywiście leżą na sercu wybory w Stanach Zjednoczonych, ale los pojedynczego użytkownika z Polski to mniej niż 5 dolarów w jego kwartalnym budżecie, opiewającym na miliardy.

To media społecznościowe mają problem

W odpowiedzi na felieton Hughesa, odpowiedzialny za komunikację Facebooka Nick Clegg przypomniał, że z wielkości Facebooka czerpie prawie 100 milionów małych firm, organizacje non-profit z 200 krajów i 38 tys. osób zatrudnionych przez Facebooka. Rozmontowanie Facebooka nie naprawi problemów mediów społecznościowych.

Obaj są zgodni, że Facebook musi być kontrolowany odgórnie. Zuckerberg przekonywał niedawno, że potrzebny jest globalny nadzór nad internetem, by nie powtórzyła się tragedia, do jakiej doszło w Cristchurch. W rozmowie z francuskimi mediami podtrzymał swoje przekonanie o obowiązku kontrolowania i regulowania internetu przez rządy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.