Martwy Firefox OS może mieć przed sobą świetlaną przyszłość

Martwy Firefox OS może mieć przed sobą świetlaną przyszłość05.02.2016 14:52

O tym, że Mozilla ma zamiar zakończyć rozwijanie Firefox OS-a, przynajmniej w takiej formie, w jakiej dotychczas znaliśmy go ze smartfonów, wiadomo od dawna. Podobnie jak o przyszłości systemu: ma on, poza telewizorami Panasonic, znaleźć także zastosowanie w Internecie Rzeczy. Warto się zatem pokusić o przytoczenie nielicznych jak dotąd efektów prac Mozilli w tym zakresie.

Firefox OS jeszcze jeden i jeszcze raz

Mozilla zdecydowała się opublikować w ostatnim czasie opublikowała pod koniec zeszłego roku.

Ostatnia wersja systemu będzie oznaczona numerem 2.6 i ma ukazać ma się około maja. Powodem takiego stanu rzeczy ma być, według Mozilli, brak możliwości konkurencji z systemami o ugruntowanej pozycji oraz sklepach po brzegi wypełnionych oficjalnymi aplikacjami dużych korporacji. Z tymi, jak widać, programiści zaangażowani w społeczność Firefox OS, nie mogą konkurować.

Internet Rzeczy to kurs na mieliznę

Już w grudniu układach produkowanych choćby przez NXP, które przejęło w zeszłym roku Freescale.

Problem w tym, że choć fundacja nadal utrzymuje, że przyszłością jej systemu jest podbój Internetu Rzeczy, to w zasadzie niewiele się w ciągu dwóch ostatnich miesięcy udało osiągnąć. Mowa oczywiście nie o konkretnych realizacjach, ale choćby o zarysowaniu harmonogramu prac czy zawężeniu sfery skomunikowanych urządzeń, w których Firefox OS, mógłby konkurować ze skrojonymi na miarę IoT dystrybucjami Linuksa.

Firefox OS (Panasonic)

Telewizory pokazują, że jest światełko w tunelu

W zasadzie jedynym przykładem tego, że Firefox OS znalazł swoje zastosowanie są telewizory Panasonica. Takie połączenie wyróżnia się szczególnie na tle smart TV zdominowanych przez ociężałego Androida. Potwierdzają to nie tylko wyniki sprzedaży, ale także plany Panasonica na zainstalowanie systemu Mozilli także na najnowszych telewizorach. Problemem nie będzie także w tym przypadku zamknięcie Marketplace, gdyż Panasonic oferuje własny sklep z aplikacjami.

Tym bardziej interesująco prezentują się jednopłytkowe komputerki z Firefox OS-em, które aktualnie są w późnej fazie rozwoju i mają wkrótce trafić do produkcji. Przykładem jest rozwijane przez skupioną wokół Fundacji Mozilla społeczność Chirimen. Według założeń przedsięwzięcia, ma się on przydać przede wszystkim projektantom stron internetowych, ale sukces Firefox OS-a na telewizorach może także przyczynić się rozszerzaniu zastosowań.

Mowa o jednopłytkowych komputerkach, które stanowiłyby serce dowolnego smart TV, nie tylko w przypadku telewizorów produkcji Panasonica. Można oczywiście zakładać, że konsumenci poszukujący telewizora oczekują gotowych rozwiązań. Niemniej seryjna produkcja płytek z zainstalowanym systemem Mozilli mogłaby przynieść dla wszystkich dobrodziejstwa, którymi cieszyć mogą się dotąd posiadacze Panasoniców.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.