Masz filmy w bibliotece iTunes? Apple usuwa wybrane pozycje i odmawia zwrotu środków (aktualizacja)

Masz filmy w bibliotece iTunes? Apple usuwa wybrane pozycje i odmawia zwrotu środków (aktualizacja)14.09.2018 17:15

Aktualizacja, 16 września

Na łamach serwisu CNET pojawiły się dodatkowe wyjaśnienia, w których Apple tłumaczy zasady działania sklepu iTunes. Zakupione filmy mogą znikać z biblioteki użytkownika, gdy ten zmieni kraj pobytu (a jak się okazuje, w tym przypadku miało to miejsce). Pełna treść oświadczenia Apple znajduje się poniżej:

Wszystkie pobrane filmy można oglądać w dowolnym momencie i nie zostaną usunięte, chyba że zdecydujesz się to zrobić. Jeśli zmienisz ustawienie kraju, niektóre filmy mogą nie być dostępne do ponownego pobrania ze sklepu z filmami, jeśli zakupiona wersja nie jest również dostępna w nowym kraju. W razie potrzeby możesz zmienić ustawienie swojego kraju z powrotem na poprzedni kraj, aby ponownie pobrać te filmy.

Użytkownicy iTunes, którzy mają w swojej kolekcji filmy kupione w internetowym sklepie Apple, mogą się spotkać z niemiłą sytuacją. Okazuje się, że firma jest zdolna usunąć z biblioteki użytkownika filmy, które nie są już dłużej dostępne w sprzedaży i nie poczuwa się przy tym do zwrotu pieniędzy za ich wcześniejszy zakup. Na dokładnie taki przypadek zwraca uwagę serwis ExtremeTech, cytując korespondencję jednego z oburzonych sytuacją użytkowników z Apple.

Problem po raz pierwszy został nagłośniony na Twitterze przez samego poszkodowanego. Anders G da Silva tłumaczy, że skontaktował się z Apple po tym, jak z jego biblioteki iTunes zniknęły trzy zakupione wcześniej filmy. Ku jego zaskoczeniu, w odpowiedzi dostał podziękowanie za skorzystanie z usług firmy i wyjaśnienie, że filmy zniknęły z jego biblioteki, bo nie są już dłużej dostępne w sklepie. Co ciekawe, w ramach rekompensaty użytkownik dostał możliwość darmowego wypożyczenia dwóch filmów o maksymalnej cenie niecałych 6 dolarów.

To jednak nie rozwiązuje problemu, bo jak zauważa ExtremeTech, na zakup trzech tytułów w iTunes poszkodowany musiał wcześniej wydać co najmniej 30, a maksymalnie 60 dolarów. Oburzony użytkownik kontynuował więc korespondencję z pomocą techniczną iTunes sugerując, że wypożyczalnia go nie interesuje i oczekuje przywrócenia filmów lub zwrotu pieniędzy. Ostatecznie pomoc techniczna łączy się z użytkownikiem w bólu rozumiejąc sytuację, ale nic nie może na nią poradzić.

Informujemy, że sklep iTunes/App Store to sklep, który daje dostawcom treści platformę lub miejsce do sprzedaży swoich produktów. Możemy zaoferować tylko to, co zostało nam udostępnione za pośrednictwem studiów lub dystrybutora... Ponadto nasza zdolność do wydania zwrotu zmniejsza się z czasem. Dlatego Twoje zakupy nie spełniają warunków zwrotu – czytamy we fragmencie korespondencji z Apple, którą udostępnił na Twitterze poszkodowany.

Ostatecznie wychodzi więc na to, że kupujący film w rzeczywistości nie nabywa praw do jego oglądania na zawsze, a jedynie na czas, dopóki dostawca danego filmu pozwala na dostęp do treści za pośrednictwem iTunes. Można dyskutować, czy użytkownik jest o tym dostatecznie wyraźnie informowany, ale nie ulega wątpliwości, że zadośćuczynienie ze strony Apple mogłoby być lepiej dopasowane do poziomu zaskoczenia nieświadomego klienta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.