McDonalds. 24-latek stworzył aplikację śledzącą losy lodów

McDonalds. 24-latek stworzył aplikację śledzącą losy lodów23.10.2020 10:19
fot. Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images

Każdy z nas ma czasem ochotę na małe co nieco. Co jednak, gdy pojedziemy do McDonalds'a, a tam zamiast McFlurry ujrzymy komunikat o awarii maszyny do lodów? Pewien 24-latek wymyślił na to sposób. Stworzył witrynę, która w czasie rzeczywistym podaje informacje o maszynach do lodów - gdzie działają a gdzie nie.

Wynalazek Rashiqa Zahida nazywa się "McBroken". Młodemu inżynierowi oprogramowania udało się dotrzeć do kodu źródłowego systemu używanego przez aplikację mobilną McDonalds.

Niemal co dziesiąta maszyna do lodów nie działa

Rozpracował z niego pewne mechanizmy, które pozwoliły mu na uzyskiwanie informacji w czasie rzeczywistym, gdzie dostaniemy lody, a gddzie nie. W USA, jak się okazuje (w momencie publikacji) aż 9,75 proc. maszyn do lodów w McDonalds nie działa (a aż 23,91 proc. z nich w samej Filadelfii).

Natchnęła go do tego wizyta w Berlinie w lipcu 2020r., gdzie ku jego rozczarowaniu, nie udało mu się zamówić lodów (McSundae - u nas znane jako "lody z polewą"), ani za pomocą elektronicznego kiosku, ani aplikacji. Zawiedziony, że wybrał się taki kawał drogi na marne, pomyślał: "musi być coś, co da się z tym zrobić".

zrzut ekranu z mcbroken.com - witryna pokazuje, gdzie są zepsute maszyny do lodów w McDonalds
zrzut ekranu z mcbroken.com - witryna pokazuje, gdzie są zepsute maszyny do lodów w McDonalds

Praca nad rozgryzieniem sposobu funkcjonowania aplikacji McDonalds była jednak bardzo cieżka. Zahidowi udało się ostatecznie stworzyć działający skrypt. Zamawia on lody co 30 minut, unikając wykopania przez systemy McDonalds. Jeśli gdzieś się to nie udaje, bot automatycznie zaznacza lokację na mapie McBroken jako czerwona kropka.

Pracownik McDonalds potwierdza - to działa

Co ciekawe, jedna z osób podająca się za na Twitterze za pracownika McDonalds potwierdziła, że rozwiązanie Zahida naprawdę działa.

Mało tego, wydawałoby się, że przedstawiciele firmy dążyliby do tego, aby zamknąć ten projekt. Nic bardziej mylnego. Szef działu komunikacji firmy napisał na Twitterze: "tylko prawdziwy fan McDonald's zrobiłby coś takiego, aby każdy mógł dostać swoje ulubione lody".

Warto przy okazji podkreślić, że gdy Zahid testował działanie swojego pomysłu w Niemczech, sprawdził własnoręcznie każdą placówkę McDonald's w Berlinie, aby zobaczyć, czy jego bot działał prawidłowo. Pomykał od przybytku do przybutku na rowerze i za każdym razem okazywało się, że tak.

Wtedy pomyślał, że byłoby jeszcze ciekawiej przenieść ten projekt do Stanów. I już cieszy się on wielkim sukcesem. W ciągu 20 minut od startu McBroken, witrynę odwiedziło 10 tysięcy osób.

McBroken działa na serwerze, którego utrzymanie kosztuje 5 dolarów za miesiąc, więc bardzo szybko strona zaczęła się "sypać". Jednak parę sprytnych sztuczek z przekierowywaniem ruchu sieciowego i teraz działa normalnie.

Niesamowite w tej historii jest to, że programista zrobił ten projekt "dla zabawy". Zahid nie sądził, że ludzie będą korzystali z jego strony w celach informacyjnych. "To najlepsza rzecz, jaką widziałem w internecie w tym tygodniu" - to tylko niektóre z komplementów, jakie usłyszał.

Gdyby amerykański inżynier udostępnił kod źródłowy swojego wynalazku, z pewnością ktoś mógłby stworzyć go i w Polsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.