Media społecznościowe narzędziem oszustów: przez rok skradziono ponad 3,25 mld dolarów

Media społecznościowe narzędziem oszustów: przez rok skradziono ponad 3,25 mld dolarów07.03.2019 11:52
Eksperci ostrzegają przed kradzieżami w mediach społecznościowych (depositphotos)

Analitycy bezpieczeństwa z firmy Bitdefender ostrzegają przed zagrożeniami, które czekają na użytkowników mediów społecznościowych. Oszuści bardzo chętnie wykorzystują je do rozpowszechniania szkodliwego oprogramowania i w konsekwencji kradzieży – nie tylko prywatnych danych, ale także oszczędności. Jak wynika z badań, tylko w 2018 roku w tego typu oszustwach wyłudzono ponad 3,25 miliarda dolarów.

Media społecznościowe są atrakcyjnym narzędziem w rękach oszustów, których celem jest zaatakowanie jak największej liczby odbiorców. Jak podają specjaliści, wyłudzacze korzystając z inżynierii społecznej tworzą rozbudowane sieci kontaktów, by wykorzystać je do rozpowszechniania szkodliwego oprogramowania. Na tym etapie wykorzystywany jest zarówno klasyczny phishing, jak i oprogramowanie ransomware (żądające okupu za odszyfrowanie plików), które ofiara nieświadomie pobiera na komputer po odwiedzeniu spreparowanej strony internetowej.

Przykładów nie trzeba szukać daleko

Wydawać by się mogło, że opisane wyżej zagrożenia są realne tylko w przypadku mniej znanych serwisów społecznościowych, gdzie do bezpieczeństwa być może przykłada się mniej uwagi. Takie założenie to jednak błąd. Przykładem może być bowiem popularny Messenger, czyli komunikator towarzyszący każdemu użytkownikowi Facebooka. Stał się on narzędziem w rękach oszustów jeszcze pod koniec 2017 roku, kiedy w wiadomościach przesyłany był skrypt kopiący kryptowaluty.

W 2017 roku Messenger został wykorzystany do rozsyłania skryptu kopiącego kryptowaluty, źródło: Trend Micro.
W 2017 roku Messenger został wykorzystany do rozsyłania skryptu kopiącego kryptowaluty, źródło: Trend Micro.

Inny przykład to serwis YouTube i zamieszczane w nim reklamy, które w niektórych przypadkach kierują do zainfekowanych stron oraz reklamy w samych serwisach społecznościowych. Eksperci zaznaczają, iż z badań wynika, że aż 40 procent portali społecznościowych wyświetla reklamy botnetów oraz exploitów, a najczęściej można je znaleźć na Facebooku, Twitterze i wspomnianym kanale YouTube.

Jak się zabezpieczyć?

Znakomitej większości ataków w internecie można zapobiec kierując się zdrowym rozsądkiem i odpowiedzialnym zachowaniem. Nie inaczej jest w tym przypadku. O ile działań oszustów polegających na wysyłaniu wiadomości ze szkodliwymi załącznikami nie da się tak po prostu powstrzymać, to reakcja na otrzymaną treść zależy już tylko i wyłącznie od użytkownika.

Problemem jest zaufanie użytkowników do informacji pojawiającej się w mediach społecznościowych – tłumaczy Mariusz Politowicz, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken Systemy Antywirusowe. W czasach, kiedy większość wzbudzających zaufanie firm wykorzystuje media społecznościowe do promocji swojej działalności, problemem staje się odróżnienie informacji bezpiecznej od takiej, która będzie szkodliwa dla użytkownika.

W każdym przypadku warto zrezygnować z klikania w podejrzane łącza, a nieznane załączniki po prostu usuwać, zamiast z ciekawości do nich zaglądać. Należy pamiętać, że odróżnienie phishingu od normalnych wiadomości w wielu przypadkach nie jest szczególnie dużym wyzwaniem. Pomocna może się okazać lista tematów, które są najczęściej wykorzystywane przez oszustów rozsyłających swoje wiadomości pocztą elektroniczną.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.