Menedżer AMD: PS4 dzięki architekturze hUMA może być znacznie szybsze od Xboksa One

Menedżer AMD: PS4 dzięki architekturze hUMA może być znacznie szybsze od Xboksa One23.08.2013 16:14

O możliwościach nowej generacji konsol powiedziano już niemalwszystko. W zasadzie jedyną niewiadomą pozostawało to, jakdeweloperzy poradzą sobie z ich wykorzystaniem. Najwięksi wydawcypozostawali jednak w zgodzie, że maszyny Sony i Microsoftu są ze sobąporównywalne: o ile PS4 ma trochę lepszy hardware, to Xbox Onenadrabiać to miałby działającymi w chmurze serwerami, przejmującymina siebie część wymogów obliczeniowych gry. Jednak podczas ostatniejkonferencji Gamescon doszło do niespodziewanego wyznania ze stronywysokiej rangi pracownika AMD – producenta czipów napędzającychnowe konsole. Wyznanie było na tyle kłopotliwe, że bardzo szybkodoczekało się napisanego korporacyjną nowomową oficjalnego dementi.A jak sprawa w rzeczywistości wygląda? Tego się raczej przed wyjściemna rynek obu nextgenów niedowiemy.[img=konsolenextgen]W trakcie odbywającego się kilkatygodniu temu Quakeconu 2013, John Carmack z id Software wystąpił zprezentacją dotyczącą nowych konsol, stwierdzając, że to naprawdędziwaczne, jak są one do siebie podobne. Utrzymywał, że w ewolucjikonsol doszło do niespotykanej wcześniej konwergencji –produkty głównych graczy są niemal identyczne pod względemspecyfikacji i możliwości (te same shadery czy wsparcie dla OpenGL4.2 DirectX 11.1). Chwalił też wybór architektury x86, umożliwiającytańsze i łatwiejsze opracowywanie gier o wyższej jakości, uwalniającydeweloperów z konieczności przejmowania się osobliwościamiegzotycznych architektur sprzętowych, jakie do tej pory dominowały wpoprzednich generacjach konsol. Wspomniał też o swoim przekonaniu, żeto Intel zaoferuje procesory do nowych konsol, bazujące nainnowacyjnej, eksperymentalnej architekturze Larrabee –ogromnej liczbie małych rdzeni Pentium, oferujących paralellizmporównywalny do procesorów graficznych Nvidii czy AMD. Stało się jednak trochę inaczej,obaj producenci wybrali AMD – zintegrowane układy z rdzeniamiJaguar i Radeon. Obie konsole otrzymały po osiem takich rdzeni,taktowanych 1,6 GHz, oraz 8 GB RAM (z tym że PS4 dostało szybsząpamięć). Główną różnicą była (na papierze) wydajność grafiki: o ileGPU Xboksa One można porównać do Radeona 7790, to GPU PS4 bardziejprzypomina Radeona 7870, mającego o połowę więcej jednostekobliczeniowych. Firma Digital Foundry postanowiła więc zmierzyć, jakanalogiczne konfiguracje PC miałyby się do siebie w rozmaitych benchmarkach.[yt=http://www.youtube.com/watch?v=G6VLvKHAeXQ]Wyniki testów trochę zaskoczyły.Okazało się, że 50% większa moc obliczeniowa PS4 nie przekłada się nataką samą przewagę w benchmarkach. W zależności od testu, symulowanePS4 było od 17% do 33% szybsze od symulowanego Xboksa One. Tooczywiście jednak tylko symulacja, nie oddająca specyficznejarchitektury konsol. A jeśli uwzględnić różnice w architekturze?Według Marka Diany, starszegomenedżera AMD ds. marketingu, PS4 jest jedyną konsolą, która wspieraujednoliconą heterogeniczną architekturę pamięci (hUMA),będącą zdaniem producenta procesorów kluczem do najwyższej wydajnościobliczeniowej. Deweloperzy mają już sobie z tego zdawać sprawę –jak Diana powiedział w rozmowie z dziennikarzami niemieckiego C't,wierzą, że PS4 daleko wyprzedza Xboksa One pod względem mocyobliczeniowej.Wykorzystanie hUMA, architektury,dzięki której zarówno CPU i GPU dzielą pulę fizycznej pamięci izawartych w niej danych, mając pełen obraz tego, co się dzieje wcache i co wzajemnie robią, nie jest jednak proste. Wymagakompilowania kodu dla GPU do języka pośredniczącego HSAIL, który niezawiera żadnych specyficznych dla grafiki funkcji, wydaje siębardziej przystosowany do zastosowań czysto obliczeniowych. Tak więczwykły, niezoptymalizowany kod, architektury takiej nie wykorzysta, azanim deweloperzy piszący na Playstation 4 nauczą się technikoptymalizacji, może minąć kilka dobrych lat (wystarczy sobieprzypomnieć, ile czasu zajęło specjalizującym się w konsolach Sonystudiom deweloperskim wyciśnięcie całej dostępnej mocy z PS3).Początkowo więc faktycznie gry wydawane na obie konsole mogą byćbardzo podobne, jednak z czasem każdy z producentów będzie starał się(przynajmniej w tytułach unikalnych dla danej konsoli) wykorzystaćswoje przewagi: architekturę hUMA w PS4 i wsparcie chmuryobliczeniowej w Xboksie One.Jak wspomnieliśmy, opinia MarkaDiany spotkała się z szybkim dementi ze strony AMD, całkowiciezresztą zrozumiałym z perspektywy biznesowej – w końcuwypowiedź ta stawia w złym świetle jednego z najważniejszych klientówtego producenta procesorów. Rzecznik prasowy AMD stwierdził więc, żepodczas wywiadu pracownik firmy udzielił niedokładnychwyjaśnień w kwestii szczegółów budowy naszych APU. AMD nie komentujearchitektury pamięci Microsoft Xbox One i Sony PS4 i nie będzie sięwypowiadało w kwestiach Microsoftu, Sony czy innych swoich klientów. Jednak bez względu na kwestiędokładności wypowiedzi widać jedno: PS4 jest dalej od standardowegoPC naszych czasów, niż Xbox One – i chyba nikogo, kto pamiętazadziwiające konstrukcje, jakimi były PS, PS2 i PS3 nie powinno todziwić.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.