Mercedes A250e: System zarządzania energią i rozszerzona rzeczywistość

Mercedes A250e: System zarządzania energią i rozszerzona rzeczywistość05.12.2020 16:32
Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to naszpikowane gadżetami auto

Hybrydy plug-in pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Zapewnienia producentów o zasięgu, bezproblemowym działaniu i oszczędnościach to jedno, ale jak te auta sprawdzają się w praktyce? Czy zarządzanie energię faktycznie jest tak proste? Sprawdzam to na przykładzie Mercedesa A250e i przy okazji testuję rozszerzoną rzeczywistość w nawigacji.

Działanie hybrydy i zarządzanie energią

Mercedes A250e to hybryda typu plug-in, a więc z możliwością doładowywania z gniazdka (domowego, z publicznej ładowarki itp.). Moc systemowa tego auta to 218 KM. Sercem układu jest silnik benzynowy 1.3 o mocy 160 KM z momentem obrotowym 250 Nm, który jest wspomagany przez silnik elektryczny generujący 102 KM oraz 330 Nm. Energia czerpana jest z baterii o pojemności 15,6 kWh, która pozwala na przejechanie na energii elektrycznej około 50 km. Jest to wynik realny, bo z zapewnień producenta o 60 km zasięgu na jednym ładowaniu podczas testu wyszły nici. Trzeba się również liczyć z tym, że zasięg ten może znacząco się skurczyć przy bardzo niskich temperaturach. Ot, uroki hybryd i ogólnie samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem automatycznej przekładni 8G-DCT.

[1/2]
[2/2]

Oczywiście system podczas normalnej jazdy w trybie hybrydowym faworyzuje napęd elektryczny i stara się jak najczęściej z niego korzystać. Podczas spokojnej jazdy po mieście można całkowicie zapomnieć o silniku spalinowym, oczywiście na tyle, na ile pozwoli bateria. Po pokonaniu około 45-50 kilometrów silnik spalinowy odzywał się o wiele częściej, aby wspomagać silnik elektryczny i wyczerpującą się baterię. Po jej rozładowaniu auto działa praktycznie jak miękka hybryda tj. silnik elektryczny pilnuje systemu Start/Stop i sprawnie uruchamia jednostkę spalinową (choć zdarzały się szarpnięcia), pomaga również podczas ruszania oraz toczenia się w korku, ale przez większość czasu jest nieaktywny. Wtedy jazda przestaje być już tak płynna i oszczędna, a jednostka 1.3 dość ciężko wypełnia obowiązki tj. napędzenie ważącego ponad 1600 kilogramów auta, ładowanie baterii etc. Osiągi są niezłe (6,6 sekundy do setki i 235 km/h prędkości maksymalnej) pod warunkiem, że bateria na to pozwala.

System oczywiście pozwala w dość szczegółowy sposób monitorować zużycie energii, jej przepływy etc. Możemy również wybrać odpowiedni tryb jazdy, zmodyfikować go (np. w trybie Individual), wybrać porę ładowania itp.

Nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością

Od razu przyznam, że nie jest to funkcja podobna do tej, którą mamy np. w najnowszej Klasie S, w której obraz wyświetlany jest na szybkie za pomocą zaawansowanego HUD-a tj. na szybie (wrażenie, jakby działo się to przed samochodem), wyświetlane są dynamiczne strzałki kierujące itp. Tutaj wszystko odbywa się za pomocą kamery przedniej, która wyświetla przechwycony obraz na dużym ekranie, natomiast system MBUX nakłada na niego dodatkowe elementy tj. nazwy ulic, strzałki kierunkowe itp. To wszystko wygląda naprawdę świetnie i przydaje się przede wszystkim podczas jazdy po nieznanym mieście. Naprawdę trudno przegapić zjazd na rondzie, zjazd na obwodnicy, prawidłową uliczkę itp.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Oczywiście to wszystko działa z systemem MBUX, a więc pozwala na głosowe wybieranie adresu za pomocą komendy „Hey Mercedes”, możemy wyszukać ciekawe miejsca, sprawdzić jego recenzje i rekomendacje na bazie informacji z Trip Advisor, dodawać cele pośrednie itp.

Rzut oka na system MBUX

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Podsumowanie

Jako hybryda, Mercedes A250e jest dedykowana raczej zdyscyplinowanym kierowcom, którzy będą regularnie ładować auto i korzystać z napędu elektrycznego. Auto po wyczerpaniu baterii staje się nieco ospałe, mniej płynne i głośne. To nie zmienia jednak faktu, że jako samochód kompaktowy to obecnie chyba najbardziej zaawansowany systemowo samochód na rynku. System MBUX daje naprawdę mnóstwo możliwości i zaskakuje funkcjonalnością na co dzień.

Plusy
  • Wydajny system hybrydowy plug-in
  • Bardzo zaawansowany system zarządzania energią
  • Świetnie działająca nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością
  • System MBUX nadal jednym z najciekawszych na rynku...
Minusy
  • ...ale wymaga przyzwyczajenia
  • Po rozładowaniu baterii napęd staje się ospały
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.