Mężczyzna odebrał telefon. Potem stracił 20 tysięcy złotych

Mężczyzna odebrał telefon. Potem stracił 20 tysięcy złotych11.10.2023 15:24
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pexels

Policja informuje o kolejnym przypadku oszustwa "na pracownika banku". 83-letni mężczyzna odebrał telefon od osoby, która podała się za pracownika bankowości i uwierzył jej, że musi podjąć kroki, by ochronić swoje oszczędności. Mężczyzna zrealizował od ręki przelew na 20 tysięcy złotych.

Oszuści wmówili mężczyźnie, że jego konto jest zagrożone i konieczna jest realizacja przelewu, by przenieść środki na tzw. "konto techniczne". 83-latek niestety uwierzył dzwoniącemu i przelał na wskazane konto 20 tysięcy złotych. Co ciekawe, na tym sprawa się nie zakończyła - kilka dni później oszust zadzwonił ponownie, by tym razem zasugerować zagrożenie środków na lokatach.

Mężczyzna tym razem udał się więc do banku, by zerwać lokaty i bez świadomości zagrożenia przekazać środki atakującemu. Tej operacji szczęśliwie nie udało się jednak sfinalizować dzięki czujności pracownicy banku. Poinformowała 83-latka, że padł ofiarą oszustwa, nie wypłaciła dodatkowych środków, a sprawa trafiła na policję. konto zostało również dodatkowo zablokowane, by na dane mężczyzny nie można było wziąć w najbliższym czasie kredytu gotówkowego.

Policja przypomina na tym przykładzie, że każdy może paść ofiarą oszustwa telefonicznego, w którym ktoś podszywa się pod pracownika banku. Atak może przebiegać na różne sposoby. Można się bowiem także spodziewać nakłaniania do instalacji aplikacji do udostępniania pulpitu i próby wyłudzenia loginu i hasła do bankowości elektronicznej, o ile dana osoba korzysta z takiego dostępu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Nie zapominajmy, że cel dzwoniącego jest jeden - chodzi o kradzież pieniędzy. Po odebraniu podobnego połączenia, w którym ktoś sugeruje, że pieniądze na koncie są w jakikolwiek sposób zagrożone, najlepiej będzie rozłączyć sięchwilę później samodzielnie skontaktować z bankiem (pod numerem infolinii), by skonsultować sytuację. Co do zasady wszystkie tego typu próby kontaktu od "pracowników banku" należy jednak traktować jako próby oszustwa.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.