Microsoft spowolni rozwój gier? id software nie podoba się Xbox Series S

Microsoft spowolni rozwój gier? id software nie podoba się Xbox Series S11.09.2020 10:44
Xbox Series S, fot. Microsoft

Xbox Series S, którego cenę i możliwości techniczne poznaliśmy niedawno może spodobać się wielu graczom. Jak się jednak okazuje – niekoniecznie deweloperom. Wcześniej jeden z producentów gry Control wyraził swoje wątpliwości na Twitterze, teraz wtóruje mu studio id software (twórcy Dooma/Wolfensteina).

Xbox Series S dysponuje tym samym ośmiordzeniowym procesorem AMD Zen 2, co Xbox Series X. Jedyna różnica to niższe o 200 MHz taktowanie, które – co ciekawe – jest nadal o 100 MHz wyższe niż maksymalne teoretyczne taktowanie CPU PlayStation 5.Tutaj nikt nie ma jednak wątpliwości, że procesor jest adekwatny do nowej generacji gier i zapewnienia 60 FPS w wielu tytułach.

Deweloperzy id software widzą problem w przepustowości RAM-u

Natomiast deweloperzy ostatniego *Dooma *obawiają się, że w Xbox Series S może zawieść mniejsza ilość RAM-u (10 GB GDDR6 zamiast 16 GB GDDR6 w Series X) oraz zmniejszona przepustowość. W tej ostatniej kwestii mamy tutaj do czynienia z różnicą rzędu 560 GBps vs 224 GBps w szybszym bloku pamięci oraz 336 GBps vs 56 GBPs w wolniejszym.

porównanie specyfikacji obydwu konsol, fot. Jakub Krawczyński
porównanie specyfikacji obydwu konsol, fot. Jakub Krawczyński

Według głównego inżyniera silników graficznych w id software, Billy'ego Khana (oraz jego kolegi po fachu, Axela Gneitinga) trudno będzie zrekompensować mniejszą ilość RAM-u z wolniejszą przepustowością. Według Khana dzielenie pamięci na bloki przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości RAM-u w Series S będzie problematyczne, a agresywne zmniejszanie rozdzielczości nie będzie w pełni wystarczające, aby odpowiednio wyważyć wydajność gier.

To ciekawe, że na takie wypowiedzi zdecydowali się publicznie deweloperzy gier i to z tak dużego studia. Z drugiej strony – może widzieli, ile studio Panic Button męczyło się z portem *Doom Eternal *na Switcha z 3,5 GB RAM-u i 3-rdzeniowym procesorem ARM?

Może jednak nie będzie tak źle

Warto wspomnieć o tym, że Microsoft tworząc DirectX12 Ultimate opracował szereg narzędzi wbudowanych w API, jak m.in. sampler feedback streaming, który pozwala ładować do pamięci jedynie porcje tekstur wymagane do wyrenderowania danej sceny. Na pewno też pomoże fakt 40x wyższej przepustowości I/O w dysku SSD NVMe PcIe 4.0. Xbox Series S będzie też w pełni kompatybilny z wszystkimi funkcjonalnościami architektury RDNA 2, w tym ray tracingiem.

Jednak na pewno twórcy gier będą musieli posługiwać się sztuczkami, jak np. variable rate shading – dynamicznym obniżaniem rozdzielczości w momentach, gdy nie zauważymy spadku jakości (np. szybkie obracanie się postaci w grze FPS).

Możliwe jednak, że zanim proces tworzenia gier przeskoczy w pełni na DX12 Ultimate minie jeszcze trochę czasu, a zarzuty id software padły z obecnej perspektywy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.