Mózgi użytkowników „ślepną” na komunikaty o bezpieczeństwie

Mózgi użytkowników „ślepną” na komunikaty o bezpieczeństwie23.03.2015 15:06

Trudno sobie wyobrazić jak mało uwagi zwyczajni użytkownicy przywiązują do okien dialogowych dotyczących bezpieczeństwa. Czy wynika to z lenistwa lub frustracji spowodowanej serią komunikatów skutecznie hamujących płynność pracy? Przeprowadzone właśnie badania znalazły tego przyczynę. Leży ona znacznie głębiej, niż mogłoby się wydawać.

Znajomość treści komunikatów i ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa jest bezsprzecznie istotna. Rezygnacja z zapoznania się z treścią komunikatu nie może być jednak porównywana na przykład do zgody na warunki licencji bez zapoznania się z nią, w przypadku zapoznania się z kilkoma słowami ostrzeżenia trudno przecież mówić o szczególnej oszczędności czasu. Badacze z Brigham Young University, Uniwersytetu w Pittsburgh i Google stwierdzili, że pozornie świadome ignorowanie komunikatów w rzeczywistości wcale świadomym nie jest.

Według przeprowadzonych przez nich badań za zautomatyzowane ignorowanie treści ostrzeżeń odpowiada habituacja, proces poznawczy usypiający czujność ośrodków w mózgu odpowiedzialnych za analizę bodźców wizualnych, jeśli są one mało zróżnicowane. Spadek aktywności ośrodków zauważono już po wyświetleniu jednego komunikatu i malała ona proporcjonalnie do długości serii komunikatów. Aktywność mózgu przeanalizowano na podstawie danych z rezonansu magnetycznego, którym przebadano zostało 25 studentów i ich (zbyt szybkiej) reakcji na komunikat.

Habituacja jest procesem trudnym do zauważenia, dlatego dotychczasowe eksperymenty prowadziły jedynie do wniosku, że badani nie zauważają zmian w treści kolejnych komunikatów. Stwierdzenie, że cały proces odbywa się podświadomie jest dla kwestii bezpieczeństwa bardzo istotny. Programiści teoretycznie nie będą mogli bowiem argumentować swoich racji świadomą zgodą użytkownika. Nietrudno domyślić się skutków, jakie popularyzacja wyników badań mogłaby wywrzeć na branżę dzięki osobom, których sposobem na życie jest generowanie niebotycznej liczby pozwów sądowych.

Tak się jednak najprawdopodobniej nie stanie. Naukowcy bardzo szybko zareagowali na wyniki badań i obmyślili sposób na uniknięcie habituacji w myśl koncepcji, że źródło problemu stanowi jego rozwiązanie. Skoro proces odbywa się w związku z monotonnością i jednolitością wyglądu komunikatów, to rozwiąże go uczynienie ostrzeżeń bardziej zróżnicowanymi. Dla potwierdzenia przeprowadzono badania, w których komunikaty otrzymywały losowo wygenerowany wygląd, który często znacznie odbiegał od okien znanych na przykład z Windowsa. Polimorficzne komunikaty sprawiły, że czas reakcji użytkownika, a zatem i proces habituacji, był znacznie wolniejszy, co umożliwiało zapoznanie się z komunikatem. Fakt, że w badania zaangażowani byli specjaliści z Google może sprawić, że znajdą one zastosowanie w programach i usługach, z których codziennie korzystają miliony użytkowników. Być może, zamiast klasycznych okien z wykrzyknikiem, wkrótce o zagrożeniu informować będą ich różnokolorowe wielokąty.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.