Nagość i przemoc na Facebooku: Zuckerberg chce, byś sam decydował, co chcesz oglądać

Nagość i przemoc na Facebooku: Zuckerberg chce, byś sam decydował, co chcesz oglądać17.02.2017 13:17

Gdy mowa jest o serwisach społecznościowych, w tym najpopularniejszym Facebooku, trzeba przyznać, że nowości, które się w nich pojawiają, zazwyczaj budzą kontrowersje. Nie inaczej może być tym razem, choć wydaje nam się, że ta innowacja przez większość użytkowników zostanie odebrana pozytywnie. Mowa o filtrowaniu treści, które w przyszłości będzie można indywidualnie dostosować do własnych wymagań.

Twórcy portalu zdali sobie sprawę, iż przy tak dużym zasięgu publikowanych w nim artykułów, zdjęć oraz filmów, trudno o uniwersalną politykę, która sprawdzi się w użyciu przez każdego użytkownika. Wystarczy wziąć pod uwagę choćby przekrój wiekowy użytkowników Facebooka, aby szybko zauważyć trudność w postawieniu ostatecznej granicy pomiędzy treściami dozwolonymi, a zabronionymi.

Aby rozwiązać ten problem, odległe plany firmy zakładają wprowadzenie możliwości dostosowywania filtrów treści w taki sposób, by każdy indywidualnie mógł ustalić, co dla niego jest „nieodpowiednie”. Ogólną ideę wyjaśnia w swoim wpisie sam Mark Zuckerberg:

Celem tego pomysłu jest udostępnienie każdemu w społeczności możliwości indywidualnego dostosowywania treści, które widzi.

W którym momencie coś jest dla Ciebie nagością? Kiedy jest przemocą? Co w kwestii zdjęć? Profanacji? Twoje decyzje zostaną zapisane w ustawieniach. (…) Oczywiście będziesz mógł je w dowolnej chwili zmienić.

Aby decyzje użytkownika były aktualne, Facebook będzie co jakiś czas przypominać o ich aktualizacji. Co ciekawe, jeśli nie wybierzemy własnych ustawień, automatycznie zastosowane zostaną domyślne, bazujące na decyzjach większości użytkowników z naszego otoczenia.

W rozpoznawaniu potencjalnie groźnych treści pomóc ma również sztuczna inteligencja. Zuckerberg wspomina, że firma jest na etapie testów systemów rozpoznających zdjęcia i samodzielnie decydujących o tym, czy nie należy przyjrzeć się im bliżej.

Niezależnie od pozytywnych aspektów rozwiązania z samodzielnym filtrowaniem treści, jak zwykle pojawiły się pewnie – uzasadnione zresztą – obawy. Zagadkowe na tym etapie pozostaje na przykład samodzielne ustalanie podobnych granic przez osoby niepełnoletnie, które, będąc ciekawymi świata, mogą przecież ustawić filtry w niewłaściwy dla nich sposób.

Zuckerberg nie ukrywa jednak, że doprowadzenie systemu do poziomu funkcjonalności i tego, by był gotowy do oddania w ręce użytkowników, zająć może nawet kilka lat, jego implementacji nie należy spodziewać się w najbliższym czasie. Dodaje przy tym, że priorytetem firmy jest w pierwszej kolejności dostosowanie AI do odróżniania dziennikarskich wpisów od aktów terroryzmu i propagandy.

Wszystko wskazuje więc na to, że na nowy sposób filtrowania przyjdzie nam jeszcze poczekać. Czy Waszym zdaniem ten pomysł Facebooka jest udany?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.