Naiwność czy niewiedza? 23 mln osób korzysta z tego samego hasła

Naiwność czy niewiedza? 23 mln osób korzysta z tego samego hasła05.05.2022 11:57
Hasło do komputera. Zadbaj o cyberbezpieczeństwo
Źródło zdjęć: © Unsplash

Cyberbezpieczeństwo coraz mocniej przebija się do codziennych dialogów. Wydawać by się mogło, że ludzie zyskują wiedzę na temat zagrożeń czyhających w sieci i starają się zadbać o bezpieczeństwo danych. Tymczasem nadal miliony używają tego samego hasła.

Brytyjskie Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cybernetycznego (NCSC) przeprowadziło analizy, które wykazują, że 23 miliony ludzi na całym świecie nadal używa hasła "123456". To dość zaskakujące, jeśli wziąć pod uwagę ilość komunikatów dotyczących roli cyberbezpieczeństwa w codziennym życiu.

Światowy dzień hasła przypada co roku na pierwszy czwartek maja. Do dobra okazja na zwrócenie uwagi na to, jak powinno być stworzone mocne hasło i czego należy się wystrzegać. Przede wszystkim - nie należy brać przykładu ze wspomnianych 23 milionów osób i ustawiać hasła pokroju "123456" czy "abc123".

Dbanie o bezpieczeństwo naszych danych wydaje się być istotne także z tego względu, że coraz częściej pracujemy zdalnie, łącząc się przy tym z sieciami firmowymi, co przy niewłaściwym podejściu do zabezpieczania naszych kont może sprowadzić problemy nie tylko na nas, ale też na całe przedsiębiorstwo.

- Każdego dnia cyberprzestępcy próbują wykraść hasła setek użytkowników, wykorzystując technik, takich jak phishing, aby móc włamać się do różnych usług i pozyskać dane uwierzytelniające. Chociaż metody wciąż się zmieniają, a zagrożenia ewoluują, nadal istnieją sprawdzone metody ochrony naszych danych. Korzystając ze Światowego Dnia Hasła jako okazji do ponownej oceny siły naszych haseł i wzmocnienia naszych wysiłków w zakresie cyberbezpieczeństwa, użytkownicy mogą zniechęcić cyberprzestępców do uzyskania dostępu do ich danych i urządzeń - mówi Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point Software w Polsce.

Oczywiście nie ma możliwości zapewnienia sobie stuprocentowego bezpieczeństwa. Jednak istnieją dobre praktyki, dzięki którym znacznie zredukujemy ryzyko utraty danych. Eksperci Check Point Software wymienili pięć wskazówek, które pozwolą zadbać o bezpieczeństwo w sieci:

1.      Użyj kombinacji znaków - powinna być to losowa sekwencja cyfr, liter i symboli, której nie będzie dało się odgadnąć w prosty sposób, na przykład wpisując imię dziecka w połączeniu z jego datą urodzenia.

2.      Stosuj różne hasła - trudno jest przekonać się do tworzenia nowego hasła do każdej usługi, z której zaczynamy korzystać. Jest to jednak sytuacja podobna do korzystania z różnych kluczy, do różnych zamków. Aby zapewnić bezpieczeństwo, warto korzystać z większej liczby haseł, aby przez jedną wpadkę nie utracić dostępu do wszystkich ważnych dla nas serwisów. W trzymaniu haseł w ryzach pomocny może okazać się menedżer haseł.

3.      Długość ma znaczenie - im hasło dłuższe, tym trudniejsze do zapamiętania, ale jednocześnie trudniejsze do złamania. Minimalna liczba znaków zalecana przez Check Point Software to osiem.

4.      Regularnie zmieniaj hasła - choć wydaje się to problematyczne i wymagające od nas zapamiętania nowych haseł, choć przyzwyczailiśmy się już do starych, warto regularnie zmieniać hasła. Aby było łatwiej, można na przykład stosować jeden wzór hasła i zmieniać tylko wybrane jego elementy.

5.      Stosuj uwierzytelnianie dwuskładnikowe - bezpieczne hasło to jedno, ale dwustopniowa weryfikacja powinna dać największe poczucie bezpieczeństwa. Przy tego typu zabezpieczeniu wiemy o każdym logowaniu na nasze konta i zawczasu orientujemy się, że ktoś próbuje się na nie dostać.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.