Największe firmy IT płacą za wpis na białą listę AdBlock Plusa

Największe firmy IT płacą za wpis na białą listę AdBlock Plusa02.02.2015 18:01

Rozszerzenie dla przeglądarek AdBlock Plus od zawsze budzi kontrowersje: z jednej strony miliony użytkowników mogą dzięki niemu przeglądać Internet w zdecydowanie bardziej komfortowy sposób, z drugiej wydawcy serwisów internetowych krytykują oprogramowanie jako uniemożliwiające generowanie zysków. Potwierdziły się jednak przekazywane przez nas wcześniej informacje – miejsce na liście wyjątków w AdBlock Plus można zwyczajnie... kupić.

Na stronie AdBlock Plus można się dowiedzieć, że według twórców programu reklama reklamie nierówna. Akceptują oni bowiem określone reklamy według ustalonych przez siebie kryteriów. O ile procedura dodawania reklam mniejszych firm spełniających te warunki do tzw. białej listy jest bezpłatna, o tyle na duże korporacje nakładana jest opłata o nieznanej wysokości, dzięki której niemiecka firma Eyeo odpowiedzialna za rozwój AdBlocka może funkcjonować.

W rezultacie potentaci IT, tacy jak Google, Amazon, Microsoft czy obsługująca reklamy na wielu dużych serwisach firma Taboola, płacą firmie Eyeo za to, aby ich strony były dodawane do białej listy. Jak można zauważyć przeglądając wpisy na forum AdBlocka, dodawane przez Taboolę reklamy nijak mają się do preferowanych w kryteriach reklam tekstowych, które nie przyciągają uwagi i wyraźnie informują o swoim komercyjnym charakterze.

Bardzo ciekawe informacje można znaleźć także na stronie domowej rozszerzenia. W odpowiedzi na pytanie o sposób finansowania przedsięwzięcia przedstawiciele Eyeo napisali:

Jesteśmy opłacani przez pewne większe przedsiębiorstwa oferujące nieinwazyjne reklamy, które chcą brać udział w inicjatywie Akceptowalne Reklamy (...) Nigdy nie dodajemy do białej listy reklam, które nie spełniają tych kryteriów. Nie można kupić miejsca na białej liście.

Robert Cookson z Financial Times poprosił o komentarz zainteresowane korporacje. Przedstawiciele Google i Amazona odmówili, natomiast odpowiedź Microsoftu trudno uznać za konkretną – zdaje się, że jej założeniem było sformułowanie wypowiedzi, która zawierałaby możliwie najmniej treści:

Microsoft zawsze będzie dawał swoim klientom wybór jeśli chodzi o reklamy. Jesteśmy zobowiązani do pracy z partnerami, który podzielają naszą wizję właściwej interakcji marek i szacunku dla integralności decyzji klienta.

Jak pokazuje praktyka, kryteria dotyczące formy akceptowalnych reklam są na tyle elastyczne, aby jednocześnie zapewnić korzyści i twórcom AdBlocka i firmom zarabiającym na reklamach. Trudno tylko stwierdzić jak sytuacja polegająca na pobieraniu od dużych korporacji opłat za dodawanie ich stron do białej listy ma się do idei nowego świata internetowych reklam propagowanej przez Eyeo.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.