Natłok fałszywych reklam. Nie daj się naciąć

Natłok fałszywych reklam. Nie daj się naciąć25.04.2024 13:16
Ekran komputera. Internet może być zagrożeniem
Źródło zdjęć: © Pixabay

CSIRT KNF ostrzega przed natłokiem fałszywych reklam, które wyświetlają się w serwisie informacyjnym MSN. Reklamy traktują o opłacalnych inwestycjach, choć w rzeczywistości generują jedynie ryzyko.

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego ostrzega przed natłokiem fałszywych reklam, na które można natknąć się w serwisie informacyjnym MSN. Przygotowane przez oszustów reklamy zachęcają potencjalnymi korzyściami finansowymi.

Jak informuje CSIRT KNF, oszuści w reklamach oferują użytkownikom możliwość szybkiego zarobku bez ponoszenia ryzyka. W rzeczywistości odnośniki prowadzą do niebezpiecznych stron, których zadaniem jest wyłudzanie danych od użytkowników. W zależności od tego, jakie dane zostaną wykradzione, mogą one posłużyć na przykład do uzyskania dostępu do konta bankowego lub do przygotowania spersonalizowanego cyberataku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Fałszywe reklamy. CSIRT KNF ostrzega

W opublikowanym przez CSIRT KNF wpisie czytamy, że po wejściu w reklamę, użytkownik jest przekierowywany na niebezpieczną stronę z formularzem rejestracyjnym. Pokazano przykład, w którym cyberprzestępcy podszywają się pod Tauron. Oszuści chcą danych kontaktowych. Umożliwią one nawiązanie kontaktu i zachęcenie na przykład do przelania środków na ich konto.

Uwaga na sponsorowane posty

Reklamy w serwisie MSN to jeden z wielu przykładów podobnych zagrożeń. Niedawno informowaliśmy o wykorzystaniu technologii deepfake w celu stworzenia fałszywego nagrania z wykorzystaniem wizerunku Rafała Brzoski, prezesa InPostu.

W marcu 2024 r. mogliśmy natknąć się na liczne fałszywe reklamy na Facebooku. Oszuści wykorzystują wizerunek znanych osób. W fałszywych wpisach na Facebooku mogliśmy przeczytać m.in. o śmierci Sławomira Mentzena czy o skandalach z udziałem Wojciecha Cejrowskiego, czy Marcina Prokopa.

Zachęcamy wszystkich do zgłaszania niebezpiecznych reklam do moderacji w określonych serwisach. Tego typu treści mogą być szczególnie niebezpieczne – wyświetlają się w serwisach, do których użytkownicy mają zaufanie. Zgłaszanie ich do moderacji lub właścicieli stron powinno, przynajmniej w teorii, przyspieszyć ich usunięcie ze stron.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.