Nawet 7 na 10 Amerykanów boi się samochodów autonomicznych

Nawet 7 na 10 Amerykanów boi się samochodów autonomicznych18.03.2019 09:24
Pojazdy autonomiczne powoli się popularyzują. Niestety za szybkim rozwojem tej technologii nie nadążą ludzka mentalność.

Co prawda testy pojazdów autonomicznych trwają pełną parą, w samochodach oferowanych obecnie przez wielu producentów pojawia się coraz więcej funkcji i systemów wyręczających kierowców z podstawowych zadań, ale mimo wszystko większość potencjalnych użytkowników obawia się automatyzacji transportu drogowego. W USA obawy ma aż 7 na 10 ankietowanych.

Mimo dość, wydawałoby się, liberalnego podejścia do nowych technologii, nawet 7 na 10 Amerykanów deklaruje spore obawy związane z popularyzacją samochodów autonomicznych. Prostą ankietę przeprowadził instytut AAA (American Automobile Association). Wykazała ona, że 71 procent biorących udział w badaniu boi się jeździć jako pasażer w pełni samodzielnego pojazdu. Chociaż nie ma znaczących zmian w porównaniu z zeszłoroczną ankietą (73 procent), AAA odkryła, że więcej osób obawia się samochodów bez kierowcy w porównaniu do podobnego badania z 2017 roku, kiedy „zaledwie” 63 procent respondentów czuło to samo.

Ankieta została przeprowadzona przez telefon (zarówno stacjonarny, jak i komórkowy) w dniach 10-13 stycznia i obejmowała łącznie 1008 wywiadów z dorosłymi, 18-letnimi lub starszymi, dokładnie przedstawiającymi całkowitą populację USA, z czteroprocentowym marginesem błędu.

Zgodnie z AAA, znaczny wzrost nieufności samochodów do samodzielnego poruszania się wśród amerykańskiego społeczeństwa może mieć coś wspólnego z kilkoma głośnymi incydentami zautomatyzowanych pojazdów, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat. Jak więc Amerykanie mogą bardziej zaufać technologii autonomicznej?

AAA uważa, że można to zrobić, wypełniając lukę między postrzeganiem technologii pojazdów zautomatyzowanych a rzeczywistością, jak to działa w dzisiejszych samochodach. „Możliwość interakcji z częściowo lub w pełni zautomatyzowaną technologią pojazdów pomoże usunąć część bariery, swego rodzaju tajemnicy dla konsumentów i otworzy drzwi do większej akceptacji” - powiedział Greg Brannon, dyrektor AAA ds. Inżynierii motoryzacyjnej i stosunków przemysłowych.

Dokładniej rzecz ujmując, AAA uważa, że interakcja z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy (ADAS), takimi jak pomoc w utrzymaniu pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne i samoczynne parkowanie „znacznie poprawia poziom komfortu konsumentów”. Badanie wykazało, że kierowcy, którzy mają styczność przynajmniej z jednym z tych systemów, są o 68 procent bardziej skłonne ufać tym funkcjom niż ci, którzy tego nie robią. Poza tym potencjalni użytkownicy bardziej skłaniają się w stronę autonomicznego transportu na krótkich dystansach np. na lotniskach itp. Bardzo sceptycznie podchodzą jednak do transportu długodystansowego, zaś wizja podróży przez kilka godzin bez żadnej kontroli budzi spore obawy.

Reasumując, problem nadal tkwi w niewiedzy i słabym dostępie do technologii. Osoba, która posiada nowoczesny i świetnie wyposażony samochód, jest w pewnym sensie obeznana z systemami autonomicznymi niskich poziomów, natomiast posiadacze starszych „manualnych” pojazdów, po przesiadce od razu do samochodu autonomicznego doznaje dość dużego szoku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.