Neurosztuka czy neurokicz? Aplikacja Prisma podbija sieci społecznościowe

Neurosztuka czy neurokicz? Aplikacja Prisma podbija sieci społecznościowe11.07.2016 14:05

Większość smartfonowych fotek wygląda nudnie iidentycznie, potwierdzając tylko to, co Picasso powiedział kiedyśo fotografii: „teraz przynajmniej wiemy, czym malarstwo nie jest”.Zarazem jednak mistrz modernistycznego malarstwa twierdził, że wkażdym fotografie tkwi pragnienie bycia malarzem. Pragnienie torealizowali jednak tylko nieliczni – i bardzo dobrze, uniknęliśmydzięki temu zalewu banalności. Ale już niebawem może się tozmienić… gdyż za sprawą łatwej w obsłudze aplikacji Prisma,smartfonowy fotograf może teraz uchodzić za artystę-malarza.

O aplikacji Prisma na iOS-a pisaliśmyniedawno – ot zestaw inteligentnych filtrów nakładanych nazdjęcia, mających za zadanie odtworzyć rozmaite style malarskie.Czemu inteligentnych? Stworzona przez moskiewskich programistówaplikacja korzysta z sieci neuronowej i algorytmów głębokiegouczenia się, podobnie jak np. google’owe DeepDream.Efekt jest jednak znacznie bliższy ludzkiej estetyce, a łatwośćobsługi aplikacji, porównywalna do Instagrama, sprawiła żezyskała ona błyskawicznie wielką popularność.

Jeden ruch palcem pozwala więc uzyskać efekty zbliżone do tych,jakie modernistycznym i ekspresjonistycznym malarzom zajmowałymiesiące pracy. Przynajmniej tak to próbują przedstawić faniaplikacji, których wyroiło się ostatnio w mediachspołecznościowych, gdzie wyroiło się wręcz od zdjęćoznaczonych tagiem#prisma. Co prawda niektórzy narzekają na spory zakres danych,do jakich aplikacja żąda dostępu, ale nie ma dowodów, by autorzyrobili z tym coś niewłaściwego. Prisma jest tylko klientem usługidziałającej w chmurze, zdjęcia przetwarzane są na serwerachproducenta, a to wiąże się z udostępnianiem danych.

Czy malarze powinni więc wrzucić sztalugi i pędzle do ognia ikupić sobie iPhone’a (jeśli go jeszcze nie mają?) Chyba nie matakiej potrzeby. Przedstawiane jako wybitne „dzieła” zrosyjskiej aplikacji nie mają w sobie za wiele geniuszu, cierpią nawszystkie problemy amatorskiej fotografii, na czele z kadrowaniem ikompozycją. Tego żaden filtr póki co nie naprawi. Tak więc toraczej chwilowa moda, która większości użytkowników z czasem sięznudzi.

Autorzy aplikacji obiecują jednak, że przyszła wersja aplikacjipozwala nakładać filtry na klipy wideo. A to oznacza wielką okazjędla tych wszystkich filmowców, którzy chcieliby pobawić siętechnikami rotoskopowymi, by tworzyć animowane produkcje napodobieństwo filmów Przez ciemne zwierciadłolub Jawa czy sen. Oile bowiem zdjęcia w ten sposób przetworzone dają najczęściejefekt dość kiczowaty, to w kinematografii zastosowanie tego typufiltrów w produkcjach fabularnych może być fajnym sposobem wyjściapoza realizm.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.