Niebezpieczne SMS-y. Wracają stare metody oszustw

Niebezpieczne SMS-y. Wracają stare metody oszustw29.08.2022 09:49
Wiadomość SMS. To był kosztowny błąd
Źródło zdjęć: © Unsplash

Cyberprzestępcy wracają do sprawdzonych metod. Nasi czytelnicy przekonują się, że mimo upływu czasu, oszuści wciąż stosują te same sposoby do wyłudzania pieniędzy.

Internetowi oszuści w czasie pandemii kładli duży nacisk na pewną metodę oszustwa. Chodzi tu rzecz jasna o SMS o paczce. Wiadomości, w których podszywano się pod firmę kurierską, były rozsyłane masowo, przez co łatwo było wpaść w sidła oszustów. Z czasem liczba wysyłanych SMS-ów spadła, ale metoda ta nadal jest wykorzystywana.

Jeden z naszych czytelników otrzymał typową wiadomość, którą wysyłają oszuści chcący okraść swoją ofiarę metodą "na paczkę". W treści wiadomości nie pojawia się nazwa żadnej firmy kurierskiej. Możemy znaleźć w niej tylko informację o tym, że przesyłka została wstrzymana i konieczne jest uregulowanie niedopłaty w wysokości 3,99 zł. Oprócz tego w SMS-ie przesłany został skrócony link. Ten ma umożliwiać dopłatę brakującej kwoty, a w rzeczywistości jest to narzędzie, które pozwoli oszustom przejąć dane ofiary.

Oszustwo "na paczkę", Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Oszustwo "na paczkę"
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Oszustwo "na PGE" powraca

Inny z naszych czytelników dostał SMS, którego autorem rzekomo jest PGE. Tym razem jest to nieco zmieniona forma oszustwa przy wykorzystaniu wizerunku spółki energetycznej. Zamiast grozić odłączeniem prądu, oszuści po prostu proszą o "uregulowanie należności".

Oszustwo na PGE, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Oszustwo na PGE
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

W tym przypadku może być nieco łatwiej o to, by nabrać się na wiadomość przesłaną przez przestępców. Zadbali oni bowiem o to, by odnośnik, który ma kliknąć ofiara, przypominał faktyczny adres należący do PGE. Jednak każdy, kto zdąży się mu przyjrzeć, zorientuje się, że jest dość nietypowy.

Warto zachować ostrożność i nie otwierać żadnych linków przesyłanych w wiadomościach SMS. Jeśli otrzymamy prośbę o uregulowanie pewnej płatności, najlepiej będzie zadzwonić na infolinię danej firmy i zweryfikowanie, czy faktycznie powinniśmy uiścić jakąkolwiek opłatę.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.