NNG przypomina: pliki PDF wciąż są nieludzką formą wymiany treści

NNG przypomina: pliki PDF wciąż są nieludzką formą wymiany treści12.08.2020 18:39
PDF wciąż nieludzką formą wymiany treści (fot. Pexels, Pixabay)

Firma Nielsen Norman Group, zajmująca się interfejsami użytkowymi aplikacji, przypomina (niemal spontanicznie) o wciąż nierozwiązanych problemach z formatem PDF, opisanym jako wzorcowo nienadający się do wymiany danych online. NNG formułuje proste zalecenie: nie używać PDF online, co oznacza w domyśle, że niemal każde inne powszechnie znane rozwiązanie jest lepsze.

Główny problem z PDF polega na tym, że (podobnie jak PostScript), jest to w większości język opisu strony. Strony w znaczeniu "strony maszynopisu" i strony książki/publikacji. Zdecydowanie jednak nie "strony internetowej", gdzie paginacja, układ, marginesy i przepływ to zjawiska zachodzące w zupełnie inny i znacznie mniej liniowy sposób.

"Dokument WWW" to nie dokument

Strony internetowe są za to o wiele bardziej dynamiczne. Dostosowują (a przynajmniej usiłują to robić) serwowane treści do wyświetlacza odbiorcy, stosują podział części niezwiązany z pojemnością "kartki" lub wręcz tzw. nieskończone przewijanie no i oferują znacznie mniej frustrujące hiperłącza. Te dwa podejścia stoją względem siebie niemal w opozycji i mieszanie ich daje ponure efekty.

Tak, pliki HTML to też "dokumenty", ale określenie to jest pewnym nadużyciem w niniejszym przypadku
Tak, pliki HTML to też "dokumenty", ale określenie to jest pewnym nadużyciem w niniejszym przypadku

Wiele "wad PDF" to nie wady same w sobie, ale wady wynikające z próby użycia owego formatu jako nośnika treści w internecie. Włączenie PDF-a we flow wyglądający na stronach internetowych zupełnie inaczej, niż na statycznym dokumencie, dostarcza bardzo "nierównych" doznań.

Standard mimo woli

Według NNG, prędko okazuje się wtedy, że PDF jest zbyt różny od WWW: inaczej/gorzej działa zaznaczanie i wyszukiwanie, treść nie dostosowuje się do wyświetlacza, a nawigacja bardziej przypomina książkę, niż cokolwiek interaktywnego.

Czytniki e-booków też nie operują na PDF (fot. Free-Photos, Pixabay))
Czytniki e-booków też nie operują na PDF (fot. Free-Photos, Pixabay))

Sęk w tym, że "tak ma być". PDF definiuje dokument w bardzo drukarskim znaczeniu i po prostu nie powinien być dostarczany jako treść poza tym jednym wąskim zastosowaniem. Nawet w przypadku książek, jeżeli chce się je wyświetlać na czytnikach, należy używać formatów EPUB i MOBI. Nieszczęsny PDF rozpanoszył się w internecie z powodów, które można uznać za... bezsilność.

Przenośny nie znaczy uniwersalny

PDF bywa używany w miejscach, w których drukarska zgodność marginesów nie jest potrzebna, ale całkowicie dynamiczne serwowanie treści jest niepożądane. Często stosuje się go dla dokumentów, których nie zdążono przekonwertować na formularze. Wreszcie, jest on używany jako kontener dla formatów, które są "ryzykowne" pod względem przenośności. Nie ma czasu przerobić zawartości na stronę, ale udostępnienie dokumentu DOCX może się skończyć problemami z otwieraniem go na systemach bez pakietu Office.

A każdy półśrodek, mający na celu rozwiązanie tego problemu, jedynie pogarszał sytuacje. Automatyczne konwertery są żenująco nieskuteczne. Wtyczki otwierające PDF w przeglądarkach mają z kolei wieloletnią tradycję kiepskiej jakości. Te dostarczane jeszcze przez Adobe miały problem z pamięcią podręczną: jeżeli pobierany PDF się zmienił, i tak wyświetlą starszy. Z kolei migracja na wtyczkę PDF.js najpierw sprawiała, że dokumenty otwierały się nieprawidłowo (niekompletna implementacja) lub bardzo powoli.

Zatem wskutek szeregu dziwnych okoliczności, format przeznaczony do przechowywania materiałów poligraficznych został uznany za uniwersalne medium wymiany treści, bo przecież PDF oznacza "Portable Document Format". Do czego dziś używacie PDF i w jaki sposób doskwiera Wam on w pracy? Zapraszamy do podzielenia się doświadczeniami w komentarzach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.