Nowa era dla gier na Linuksie: SDL 2.0 wydane, z przyjazną dla komercyjnych projektów licencją

Nowa era dla gier na Linuksie: SDL 2.0 wydane, z przyjazną dla komercyjnych projektów licencją13.08.2013 16:33

Zaangażowanie Valve w rozwój linuksowych technologii daje sięodczuć coraz bardziej, i trzeba przyznać, że korzyści z tego odczująnie tylko linuksowi gracze, korzystający z klienta Steam. W lipcuzeszłego roku firma ta zatrudniła jednego z najbardziej znanychprogramistów „pingwina”, Sama Lantingę. To właśnie on,pracując w latach 90 w Loki Software, zasłużył się przeniesieniem naLinuksa wielu tytułów z Windows, on też stworzył SimpleDirectMedia Layer (SDL), multimedialną bibliotekę, dzięki którejpowstało ponad 700 gier i 180 aplikacji multimedialnych, nie tylko naLinuksa, ale i na wiele innych systemów operacyjnych. Po przejściu doValve, Lantinga zajmował się tam przede wszystkim pracami nad SDL, idzięki wsparciu macierzystej firmy zdołał wreszcie ukończyć wersję2.0 tej biblioteki.Okazją do zaprezentowania pierwszej działającej wersji SDL 2.0było właśnie przejście Lantingi do Valve. Mimo że biblioteka byławówczas jeszcze bardzo niedojrzała, deweloper ze swoimi kolegamiuznał, że publiczne przedstawienie wszystkich problemów może tylkoprzyspieszyć ich rozwiązanie. A problemów było sporo – wersja2.0 jest dużym krokiem naprzód pod względem możliwości technicznych,zrywa ze wsteczną kompatybilnością i zmienia warunki licencjonowania.Spośród tych najważniejszychw SDL 2.0 rzeczy warto wymienić nowe API renderowania grafiki,korzystające ze sprzętowej akceleracji 3D, sprzętową akceleracjęgrafiki 2D, obsługę wielu okien, dostęp do schowka systemowego,możliwość wykorzystania wielu różnych urządzeń wejścia, w tym np.dżojstików ze sprzężeniem zwrotnym czy myszek z poziomymi kółkami,obsługę mechanizmów zarządzania energią, wsparcie dla przechwytywaniadźwięku oraz obsługę konfiguracji audio 7+1, a także lepszewykorzystanie współczesnych wielordzeniowych architekturprocesorowych.Ustabilizowanie tego wszystkiego zajęło jak widać sporo czasu, aleefekty użytkownicy Linuksa powinni odczuć już niebawem. Najważniejsząbowiem zmianą z perspektywy Valve jest porzucenie licencji GNU LGPL,którą zastąpiła licencjazlib. To wolna (uznawana przez FSF i OSI), prosta licencja, którapozwala twórcom komercyjnych gier na statyczne linkowanie w swoichzamkniętych projektach i nie zmusza ich do rozpowszechniania koduźródłowego.Więcej szczegółów znajdziecie w oficjalnym powiadomieniu owydaniu.Nam pozostaje jedynie dodać, że Valve zamierza wykorzystać SDL 2.0jako oficjalny komponent Steam Linux Runtime, a w przyszłości zapewnetakże konsoli Steam Box.Jeśli zaś chodzi o komercyjne gry na Linuksa, to Valvenajwyraźniej nie zamierza rezygnować z przenoszenia kolejnychtytułów, mimo że odsetek użytkowników uruchamiających Steama na„pingwinie” niewiele przekracza 1%. Dzięki tymstaraniom niebawem na Linuksie pograć będzie można w tak głośnegry jak Metro: Last Light, czy Europa Universalis IV, jak równieżponad 200 innych tytułów. Dla systemu, na którym jeszcze kilka lat temu pojawienie się jakiejkolwiek komercyjnej gry było sensacją, towyraźny znak, że idzie nowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.