Nowa Opera Max z trybem prywatności, czyli (słusznie) nie ma nic za darmo

Nowa Opera Max z trybem prywatności, czyli (słusznie) nie ma nic za darmo02.11.2016 15:51

Opera to nie tylko przeglądarka, ale także dodatkowe narzędzia przydatne przede wszystkim podczas mobilnego surfowania. Oprócz darmowej usługi VPN, użytkownicy mogą także korzystać z Opery Max, aplikacji, która wykorzystuje infrastrukturę Opery do kompresji danych, co pozwala na oszczędzenie dodatkowych megabajtów pakietu danych.

Dostępna jest już nowa wersja Opery Max, którą znaleźć można oczywiście w naszej bazie oprogramowania. Ma ona odpowiadać na potrzeby dzisiejszych użytkowników, a konkretniej ich zagrożonej prywatności. Potrzeba matką wynalazku – według Opery, najpopularniejsze aplikacje sklepów internetowych wykorzystują sporą liczbę trackerów, zaś 96% programów tej kategorii nie szyfruje ruchu.

Do najnowszej wersji trafił zatem tryb prywatności, który umożliwia wyświetlanie na bieżąco komunikatów dotyczących przeglądanych witryn i aplikacji łączących się z Siecią. Użytkownik otrzymuje zatem dane o certyfikacie, a także automatyczną blokadę śledzenia przez witryny. Ponadto ruch zostaje zaszyfrowany.

Nie obyło się jednak bez kontrowersji. Anonimizacja i dodatkowe szyfrowanie oferowane w nowym trybie Opery Max zostało skrytykowane przez część użytkowników z powodu konieczności ponownej aktywacji trybu w dwunastogodzinnych interwałach. Nie brakło uwag, że Opera chce uchronić użytkowników przed reklamami korzystającymi ze śledzenia, a jednocześnie wymusza, aby ci oglądali reklamy w Operze Max co najmniej co 12 godzin. O komentarz poprosiliśmy twórców przeglądarki.

Nadrzędnym celem nowej wersji nie jest zwiększenie liczby wyświetlanych reklam. Jest nim możliwość dalszego kontynuowania świadczenia bezpłatnych usług i uczynienie Opery Max bardziej efektywną. (...) Nasze centra danych oszczędzają dla naszych użytkowników ponad 20 mln megabajtów dziennie. To ogromna ilość danych, która czyni Operę Max jednym z największych konsumenckich VPN-ów na Androidzie i największą aplikacją służącą oszczędzaniu danych. Wszystko to na koszt Opery. (...) Dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie limitu czasowego i reklam.
(...) W tej chwili ustawiliśmy limit na 12 godzin. Oznacza to, że użytkownicy mogą zobaczyć jedną czy dwie reklamy dziennie. Jest to nasza pierwsza próba i staramy się znaleźć odpowiednią równowagę pomiędzy czasem działania a pewnością, że Opera Max nie stała się dla naszych użytkowników uciążliwa.

Wobec takiej argumentacji trudno mieć większe zastrzeżenia. Rosnąca liczba użytkowników (Opery Max używa aktualnie co miesiąc 40 mln użytkowników) generuje obciążenie infrastruktury, która przecież nie jest darmowa. Narzekania na konieczność aktywowania trybu co 12 godzin należałoby zatem włożyć między inne roszczenia z kategorii chcę mieć ciasteczko i zjeść ciasteczko. A najlepiej wszystko na koszt cukierni.

Ponadto ci, którzy szczególnie przyzwyczaili się do otrzymywania usług internetowych pozornie za darmo, mogą przecież korzystać z alternatywy w postaci trybu oszczędzania danych i blokady reklamowej w Operze Mini i standardowej Operze na Androida. Wszystkie aplikacje, wraz z z nową Operą Max, znaleźć można w naszej bazie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.