Nowe statystyki Kaspersky'ego: poza pornografią i Fortnitem, młodych coraz częściej interesuje VPN

Nowe statystyki Kaspersky'ego: poza pornografią i Fortnitem, młodych coraz częściej interesuje VPN04.09.2018 13:33
Statystyki Kaspersky'ego zdradzają upodobania nieletnich w internecie (depositphotos)

Kaspersky Lab opublikował raport, w którym podsumowuje zebrane przez siebie dane statystyczne. To informacje, które zgromadzono dzięki analizie działania kontroli rodzicielskiej w programach zabezpieczających tego producenta. Zebrane w ten sposób anonimowe dane dają obraz tego, co w okresie czasu wolnego od nauki interesowało dzieci w internecie. Statystyki utworzono na bazie odwiedzanych stron (na komputerach) i wyszukiwanych haseł (na komputerach i smartfonach) od połowy czerwca do połowy sierpnia bieżącego roku. Okazuje się, że na pierwszym miejscu znalazły się serwisy strumieniujące filmy i muzykę, wyprzedzając media społecznościowe.

Na szczycie znalazł się oczywiście YouTube (z wyraźnym wzrostem zainteresowania kanałem PewDiePie'a) oraz Netflix, a w przypadku najmłodszych popularnością cieszyły się kanały Nickelodeon, Cartoon Network oraz Disney Channel. Muzyka słuchana była przede wszystkim ze Spotify, Soundcloud oraz za pośrednictwem iTunes, a najchętniej odtwarzanym gatunkiem okazał się rap. Jego popularność można bezpośrednio wiązać z raperem XXXTentacion; muzyk został w czerwcu postrzelony i w wyniku obrażeń zmarł. Jak podaje Kaspersky, w tamtym okresie odnotowano wyraźny wzrost zainteresowania jego osobą, a w konsekwencji muzyką i to właśnie on był w te wakacje najchętniej słuchanym artystą przez młodzież.

Treści, które interesowały dzieci w minione wakacje, źródło: Kaspersky Lab.
Treści, które interesowały dzieci w minione wakacje, źródło: Kaspersky Lab.

Uzyskane przez nas dane statystyczne wskazują na obecne zainteresowania dzieci i nastolatków na całym świecie. (...) Wiele programów, w tym te oferowane przez Kaspersky Lab, umożliwia rodzicom wgląd w raporty dotyczące aktywności online ich dzieci. Naturalnie tego rodzaju raporty nie ujawniają prywatnych informacji. Uważamy, że wiedza na temat aktywności online dzieci może sprzyjać lepszym relacjom rodzinnym, zachęcając do otwartego dialogu i zapobiegając poważniejszym zagrożeniom, takim jak tzw. sexting czy cybernękanie — dodaje Anna Larkina, ekspert ds. analizy zawartości internetowej w firmie Kaspersky Lab.

Niepełnoletni szukali też w sieci często informacji o iPhone'ach i smartfonach Samsunga oraz próbowali uzyskać dostęp do treści pornograficznych. Kaspersky poskreśla tutaj oczywiście znaczenie swojego oprogramowania, które blokuje takie próby, o ile kontrola rodzicielska jest poprawnie skonfigurowana. Firma zwraca także uwagę, że po raz pierwszy odnotowano wzrost zainteresowania tematem VPN oraz alternatywnych do Google wyszukiwarek internetowych, w tym przypadku DuckDuckGo. Może to wskazywać na zwiększenie świadomości najmłodszych użytkowników internetu, którzy już teraz zaczynają obawiać się o swoją prywatność w sieci.

Dalej Kaspersky zwraca jeszcze uwagę na zakupy online (najpopularniejsze sklepy to między innymi eBay, Amazon i Aliexpress), przy okazji których najczęściej szukano produktów takich marek jak Nike, Adidas, Supreme, Gucci czy Vans. Nie zabrakło także statystyk związanych z grami oraz sportem. Fortnite cieszył się większym zainteresowaniem niż PUBG, a wiele osób chętnie szukało również informacji o meczach przy okazji mistrzostw świata w piłce nożnej, które odbywały się na początku okresu objętego badaniami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.