Nowy Lightroom sam zrobi HDR i panoramę, w pełni dołączył do Creative Cloud

Nowy Lightroom sam zrobi HDR i panoramę, w pełni dołączył do Creative Cloud22.04.2015 14:34

Abonenci Creative Cloud dziś uraczeni zostali nową wersją Lightrooma CC 2015, tożsamą ze świeżo wydanym Lightroomem 6. Na liście nowych możliwości programu znalazło się składanie zdjęć HDR i panoram bez przechodzenia do Photoshopa. Program jest w stanie także rozpoznawać twarze na zdjęciach, daje ogromne możliwości edycji i pozwala przeglądać bibliotekę zdjęć na smartfonie. Konkurencja (zwłaszcza Photos Apple'a) może tylko zazdrościć.

Warto tu zauważyć, że mimo obecności w Creative Cloud, Lightroom nie był w pełni zintegrowany z usługą. Poprzednia wersja na liście programów widniała jako „Lightroom 5” i numeracja wersji odbiegała od standardów CC. Najbardziej było to widać przy aktualizacjach, które co prawda pojawiały się w kliencie Creative Cloud, ale ich instalacja przebiegała inaczej niż pozostałych programów. Wydanie wersji 2015 Lightrooma CC likwiduje wszystkie niedogodności wynikające z niepełnej integracji z chmurą. Zwolennicy licencji wieczystych wciąż mogą kupić pełną wersję programu bez abonamentu. Biblioteki ze starszych wersji będą musiały przejść przez aktualizację do nowego formatu, ale Lightroom 5 wciąż będzie obecny na komputerze po instalacji nowej wersji.

Łatwe składanie zdjęć o szerokiej rozpiętości tonalnej oraz „zszywanie” panoram bezpośrednio w Lightroomie pozwoli fotografom zrezygnować z Photoshopa w kolejnych czynnościach. Funkcja ta pozwala na uzyskanie obrazów o wyrównanym oświetleniu i wyglądających bardzo naturalnie bardzo szybko i bez zbędnych czynności, a efektami można dalej manipulować w Lightroomie.

Odpowiednie funkcje znajdziemy w menu kontekstowym, które wywołamy po zaznaczeniu grupy zdjęć. Dalsze operacje można wykonać w oknie podobnym do tego, jakie zobaczymy w Photoshopie. Niestety tu mamy do dyspozycji znacznie mniej opcji, ale rekompensują to możliwości „wywoływania” obrazu HDR i panoramy. Jeśli przy składaniu zdjęć zaznaczona zostanie opcja automatycznego dostosowania zdjęcia, Lightroom sam dobierze optymalne parametry. Potem wystarczy poprawić balans bieli i można eksportować… lub bawić się dalej. Proces nie jest idealny, ale pozwala zaoszczędzić sporo czasu i daje zupełnie nowe możliwości osobom, które nie chcą korzystać z Photoshopa bądź zewnętrznych wtyczek.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Kolejną nowością jest możliwość znajdowania twarzy osób na zdjęciach i ich łatwa identyfikacja. Ciekawostką jest to, że Lightroom nie wymaga wcześniejszej analizy zdjęć i mozolnego dodawania metadanych do każdego pliku – można po prostu zaznaczyć osobę na zdjęciu i program postara się odnaleźć jej twarz na innych fotografiach w bibliotece, gdy będziemy je przeglądać.

Ciekawie wyglądają nowe możliwości nakładania masek dla efektów. Maski radialne i gradientowe można teraz łączyć z maskami namalowanymi ręcznie. W ten sposób można dodawać lub odejmować fragmenty z elips bądź łagodnych przejść, co daje bardziej precyzyjne sterowanie efektami, a przede wszystkim oszczędza cenny czas każdego fotografa.

[1/2]
[2/2]

Sporo zmieniło się także w aplikacjach mobilnych, które towarzyszą desktopowemu Lightroomowi. W Lightroomie na urządzeniach z jabłkiem pojawiły się nowe narzędzia do kadrowania, a także możliwość przenoszenia zdjęć z Lightrooma do Adobe Voice i Slate, gdzie można zrobić film animowany lub wykorzystać zdjęcia w opowieści. Wersja dla Androida zaś została przystosowana do pracy na Androidzie 5, gdzie poradzi sobie z obsługą cyfrowych negatywów, a także większych ekranów i dostępu do zewnętrznej karty pamięci.

Najnowszego Lightrooma można testować przez 30 dni po utworzeniu konta Adobe ID. Pełną wersję, razem z Photoshopem, można mieć za 12,29 euro brutto miesięcznie lub 134,07 euro w postaci cyfrowej i bez możliwości korzystania z aplikacji mobilnych, ale za to „na własność”.

Wraz z nowym Lightroomem wydany został Camera Raw 9.0, który wprowadza obsługę najświeższych aparatów i rozwiązuje problem z literką „ą”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.