NVIDIA GeForce GRID wychodzi z bety. Chmura dostarczy gry już w tym roku

NVIDIA GeForce GRID wychodzi z bety. Chmura dostarczy gry już w tym roku06.03.2015 10:47
Redakcja

Jesteśmy na progu ery strumieniowanych gier – tworzona przez firmę NVIDIA usługa GRID wyszła z fazy beta i oficjalnie wystartuje już w tym roku, wraz z nową konsolą do gier. Dla wielu osób takie rozwiązanie może okazać się znacznie lepszym wyborem, dzięki któremu pozbędą się z domów wielkich, ciężkich i energochłonnych komputerów, płacąc po prostu abonament za dostęp do zdalnej bazy gier.

Choć strumieniowanie możemy wykorzystywać już teraz do przesyłania obrazu z jednego urządzenia na drugie, kolejnym etapem jest przeniesienie całego procesu związanego z obsługą gry na serwery producenta. Zamiast pobierać na dysk ogromne ilości danych i martwić się o wymagania sprzętowe, po prostu otrzymamy gotowy, wyrenderowany obraz i dane dźwiękowe. Graczom w takiej sytuacji wystarczy niewielki komputer-terminal lub tablet, a nie potwór pobierający z gniazdka kilkaset watów wspomagający zimą system ogrzewania domu. Oczywiście problemem mogą być opóźnienia, ale prace nad procesorami GRID trwają od kilku lat i usługa jest już na tyle dojrzała, aby zapewnić odpowiedni komfort gry.

Do wykorzystania strumieniowania potrzebne będzie łącze pozwalająca na osiągnięcie stabilnych 10 Mb/s – to niewiele, choć słowo „stabilne” jest tu kluczowe. Usługa będzie dostępna w dwóch wariantach: podstawowym i premium. Każdy z nich będzie płatną subskrypcją zawierającą nieco darmowych gier, inne będą wymagały dodatkowych opłat. Jak na razie NVIDIA skupi się na tworzeniu nowych serwerów w Stanach Zjednoczonych. Mają one zapewnić odpowiednią wydajność, na początek przede wszystkim dla posiadaczom sprzętów NVIDIA SHIELD. Docelowo dzięki strumieniowaniu będziemy mogli np. rozpocząć grę na tablecie, a następnie kontynuować ją na komputerze lub konsoli. Jak na razie liczba funkcja oferowanych przez GRID nie jest zbyt dużą, a dotychczasowi testerzy borykali się z różnymi problemami – to oczywiste, bo taka platforma jest trudna w skalowaniu i wymaga dopracowania.

Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądała kwestia popularności tej usługi. Nowa konsola jak i opłaty związane z subskrypcją mogą być początkowo na tyle duże, że użytkownicy nadal będą woleli kupić komputer lub konsole takie jak PlayStation 4 lub Xbox One, a następnie grać na nich lokalnie. Dla niektórych osób problemem nie do przeskoczenia może być natomiast kolejna usługa, w której płacimy, a tak naprawdę fizycznie nie otrzymujemy żadnego produktu – zdalne biblioteki gier znajdujące się na serwerach producentów to rozwiązania wygodne, ale zarazem zupełnie nienamacalne i przez to często ignorowane.

Interesującą informacją jest również to, że NVIDIA postanowiła uwolnić kod źródłowy silnika fizycznego PhysX. Wszystkie niezbędne pliki znaleźć można w serwisie GitHub, wraz z przykładami kodu odpowiedzialnego za różnego rodzaju symulacje cieszące oko zaawansowaną fizyką. Obecnie skorzystać z możliwości tego rozwiązania będzie mogło znacznie więcej programistów, tym bardziej, że PhysX jest teraz dostępny nie tylko dla systemu Windows, ale również na Linuksie, OS X, a nawet Androidzie. Ta decyzja ma najprawdopodobniej podłoże w niedawnym uwolnieniu Unreal Engine 4, które jest szansą dla niewielkich firm i niezależnych programistów, chcących stworzyć ciekawe tytuły bez konieczności wydawania na silnik czasu, lub pieniędzy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.