Nvidia kończy wsparcie dla 3D Vision, ale gracze i tak powinni podziękować

Nvidia kończy wsparcie dla 3D Vision, ale gracze i tak powinni podziękować10.03.2019 06:00

Ktoś jeszcze pamięta modę na stereoskopowy trójwymiar, jaka opanowała branżę technologiczną w pierwszej dekadzie XXI wieku? Nvidia najwyraźniej uznaje ten pomysł za martwy. Własnościowe 3D Vision od kwietnia nie będzie już wspierane w kolejnych wydaniach sterownika.

Porzucenie 3D Vision odbędzie się równolegle z zakończeniem wsparcia dla mobilnych kart graficznych w architekturze Kepler, czyli serii 700M oraz 600M. Przy czym o ile mobilne Keplery do kwietnia 2020 roku otrzymają jeszcze poprawki bezpieczeństwa jako produkty objęte statusem legacy, o tyle kompletnie nie wiadomo, jaki dokładnie los czeka 3D Vision.

Najprawdopodobniej Nvidia po prostu usunie moduł 3D Vision z nowych wersji sterownika, a zarazem zaprzestanie wydawania profili 3D i certyfikatów zgodności dla premierowych gier.

Do dwóch razy sztuka

Nvidia dwukrotnie podchodziła do tematu 3D w autorskim wydaniu. Pierwszy raz w roku 2008, drugi zaś – 2011. Wydano wówczas zestawy, składające się z okularów migawkowych, nadajnika i niezbędnego okablowania. Nowsza wersja miała zwiększoną jasność soczewek. W międzyczasie pojawiły się też laptopy i monitory z wbudowanym nadajnikiem, gdzie potrzebne były wyłącznie okulary. Z tego względu sprzedawano je również oddzielnie.

Źródło: Materiały prasowe Nvidia
Źródło: Materiały prasowe Nvidia

Oprócz okularów i nadajnika, 3D Vision wymagało monitora o częstotliwości odświeżania co najmniej 120 Hz. Wynika to bezpośrednio z metody użytej do stworzenia złudzenia 3D. Ekran musi naprzemiennie wyświetlać klatki dla lewego i prawego oka, a soczewki w tym czasie odpowiednio rozjaśniają się i ściemniają, aby obraz został odebrany tylko przez oko docelowe.

Niestety, taki stroboskop u wielu ludzi wywoływał zawroty głowy i mdłości, co oczywiście regularnie uderzało w i tak niewysoką popularność efektu trójwymiaru. Producent z Santa Clara nigdy nie pochwalił się, ile zestawów 3D Vision sprzedał. Cóż, zapewne nie było czym się chwalić.

Ale, ale, ale...

Tym niemniej, pomimo braku sukcesu sprzedażowego, nie możemy nazywać 3D Vision zbędnym. Wprost przeciwnie – pomysł Nvidii odbił się w środowisku graczy szerokim echem, choć wielu z nich może sobie z tego nie zdawać sprawy. Otóż próba popularyzacji stereoskopowego 3D wpłynęła na rozwój dziś niezwykle popularnych monitorów o podbitej częstotliwości odświeżania.

Pierwszy produkowany na szeroką skalę 120-hercowiec, Samsung 2233RZ, nie był wcale promowany jako narzędzie dla wytrawnych graczy, ale właśnie monitor dedykowany do 3D Vision. To samo tyczy się techniki LightBoost, czyli stroboskopowego podświetlenia, które dzisiaj wykorzystuje się do zwiększenia ostrości w ruchu. Wtedy, jak sama nazwa wskazuje, głównym celem miało być podbicie jasności w okularach migawkowych. A co z tego wyszło, wszyscy doskonale wiedzą.

Źródło: Materiały prasowe Samsung
Źródło: Materiały prasowe Samsung

Dzisiaj niewielu mówi o 3D. Za to każdy zapalony gracz pragnie monitora z odświeżaniem równym 120 lub więcej herców. I co by nie mówić, jest w tym pewna zasługa Nvidii i 3D Vision.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.