Oczywistości i niespodzianki w abonamencie RTV. Ruszyły konsultacje

Oczywistości i niespodzianki w abonamencie RTV. Ruszyły konsultacje07.03.2017 11:03

Zgodnie z zapowiedziąwiceministra kultury Pawła Lewandowskiego projekt nowelizacji ustawyo opłatach abonamentowych trafił w końcu do konsultacjipublicznych. W swojej ostatecznej postaci przynosi coś, o czym dotej pory nie było mowy, i co jest sporym zaskoczeniem. Pamiętajmyjednak, że to rozwiązanie przejściowe, na drodze do całkowitejzmiany systemu opłacania mediów narodowych.

Dane klientów – na talerzu podane Poczcie

Przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowegoprojekt zakłada przede wszystkim poprawienie poboru opłatabonamentowych, poprzez włączenie do procesu rejestracjiodbiorników i identyfikacji użytkowników dostawców telewizjipłatnej. Dostawcy ci będą mogli odbierać zgłoszenierejestracyjne od klienta, a następnie zgłoszenie to przekazywaćPoczcie Polskiej.

Poczta Polska, która pozostaje podmiotem odpowiedzialnym zaprocedury rejestracji odbiorników, poboru opłat, kontroliabonamentowej i weryfikowania zwolnień z opłat, będzie mogła wmyśl projektu zwrócić się do dostawców telewizji płatnej zzapytaniem o poszczególnych klientów, mającym pozwolić naustalenie obowiązku zarejestrowania przez nich odbiornika. Innymisłowy, Poczta będzie mogła zapytać się o to, czy dana osoba jestabonentem usług telewizji płatnych, czy też nie. Jeśli okażesię, że jest, a abonamentu RTV nie płaci, wówczas biada jej.

Co szczególnie istotne, nowelizacja ustawy ma wprowadzićprzepisy, które zagwarantują bezpieczeństwo wszystkich danychosobowych posiadanych przez Pocztę Polską, w tym danych osobowychpozyskanych od dostawców płatnej telewizji.

Zgodnie z projektem Ministerstwa, obowiązki nakładane nadostawców telewizji płatnej będą odpłatne. Wysokośćwynagrodzenia, mającego uwzględnić „rozsądny zysk” dostawcówokreśli już Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w odrębnymrozporządzeniu. Właściwie więc nic nowego – z przymusowejopłaty abonamentowej sfinansowane zostaną operacje, które mająposłużyć skuteczniejszemu przymuszeniu obywateli do uiszczaniatejże opłaty. Szkoda, że nie zrezygnowano z terminu „abonament”– gdy pod każdym względem mamy do czynienia z podatkiem odposiadania telewizora.

Abolicja dla milionów niepokornych

Zaraz po wejściu nowelizacji w życie wydarzyć się mają trzyrzeczy:

  • dostawcy telewizji płatnych mają przekazać Poczcie Polskiejinformacji o swoich klientach,
  • klienci dostawców telewizji płatnych mają otrzymać od nichkomunikat o obowiązku rejestracji odbiornika i uiszczania opłatabonamentowych,
  • oraz, co jest właśnie tym zaskoczeniem, o którym wspominaliśmyna początku, wprowadzona zostanie abolicja dla osób, któreposiadają zaległości z tytułu nieuiszczania opłatabonamentowych. Ocenia się, że abolicja ta dotyczyć będzie ponad2 mln gospodarstw domowych.

Przedstawiciele ministerstwa przekonani są, że skutecznypobór opłat abonamentowych poprawi i ustabilizuje finansowaniezadań mediów publicznych, tak aby mogły one być realizowane bezulegania presji komercyjnej. Innymi słowy można sięspodziewać, że dzięki przymusowej opłacie abonamentowej medianarodowe będą mogły robić co chcą, bez zważania na potrzeby izainteresowania widzów, przymuszonych do opłacania abonamentu.

O rezygnacji z emisji reklam w mediach narodowych w projekcienowelizacji nie znaleźliśmy ani słowa.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.