Odebrała telefon "z banku". Tego błędu więcej nie popełni

Odebrała telefon "z banku". Tego błędu więcej nie popełni19.05.2023 08:58
Rozmowa przez telefon może przynieść kłopoty
Źródło zdjęć: © Unsplash

Kolejna osoba padła ofiarą oszustwa "na pracownika banku". 49-letnia mieszkanka Lubina myślała, że rozmawia z konsultantem, a tak naprawdę trafiła na oszustów. Ich metoda działania znów okazała się skuteczna.

Komenda Powiatowa Policji w Lubinie otrzymała zgłoszenie od 49-letniej kobiety, która padła ofiarą oszustwa. Była przekonana, że odebrała telefon od pracownika banku, choć w rzeczywistości rozmawiała z oszustem. Jak widać, metoda "na pracownika banku" nadal jest skuteczna.

Oszust, podając się za pracownika banku, powiedział kobiecie, że ktoś próbował włamać się na jej konto bankowe i zaciągnąć kredyt. Według przekazywanych przez niego informacji miało dojść do wycieku jej danych osobowych przez pracownika banku, przez co zgromadzone na koncie środki miały być zagrożone.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić słuchawki Nothing Ear (2)?

Z relacji 49-latki wynika, że rozmawiała naprzemiennie z kobietą i mężczyzną, a cała dyskusja przypominała faktyczne załatwianie sprawy na infolinii banku. Niestety ofiara nie zorientowała się, że w rzeczywistości ktoś właśnie stara się popełnić przestępstwo.

Lubinianka wykonywała polecenia oszustów, w wyniku czego wypłaciła z banku 50 tys. zł, a po kolejnym telefonie dodatkowe 9 tys. zł. Następnie, korzystając z wpłatomatu, kobieta wpłaciła te pieniądze na wskazane konto, tracąc tym samym oszczędności.

W tym przypadku oszuści zdecydowali się na dość nietypowe zagranie. Wysłali kobietę do banku, by ta podjęła tam środki, a potem przekonali ją, że powinna wpłacić je na inne konto. Należy pamiętać, że bank nigdy nie będzie proponował podobnych praktyk. W przypadku zaistnienia sytuacji, w której rzekomy pracownik banku chce pomóc nam "uratować" pieniądze, najlepiej szukać pomocy w banku.

Do tego celu można albo wybrać własnoręcznie numer infolinii bankowej (po uprzednim zakończeniu rozmowy z oszustami), albo udać się do oddziału banku i przedstawić sytuację. Pracownicy placówki z pewnością zweryfikują wszelkie informacje i podpowiedzą, jak chronić się przed oszustwami w przyszłości.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.