Słyszysz takie słowa? Rozłącz się, bo to "vishing"

Słyszysz takie słowa? Rozłącz się, bo to "vishing"17.11.2021 15:17
Smartfon z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Policja, Związek Banków Polskich oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji ostrzegają przed kolejną falą fałszywych telefonów do Polaków. Oszuści podają się m.in. za pracowników banków, by wykradać różnego rodzaju dane - to typowy "vishing".

Serwis wirtualnemedia.pl zwraca uwagę na najnowsze ostrzeżenia ekspertów dotyczące niechcianych telefonów. Do Polaków nagminnie dzwonią oszuści, którzy podają się między innymi za doradców bankowych, przedstawicieli jednostek państwowych czy działów bezpieczeństwa (np. banku) i zyskując zaufanie odbiorcy, wyłudzają różnego rodzaju informacje.

To tzw. "vishing", czyli phishing podczas rozmowy głosowej. Informacje, które uzyskają oszuści są później wykorzystywane do innych szkodliwych działań. Jeśli wejdą w posiadanie loginu i hasła do bankowości, cały atak może się równie dobrze skończyć kradzieżą pieniędzy z konta. Jest to możliwe najczęściej po przekonaniu rozmówcy, że konieczna jest instalacja oprogramowania do zdalnego dostępu w komputerze.

Atakujący wykorzystują przede wszystkim socjotechnikę - starają się wywołać u odbiorcy poczucie zagrożenia i zmusić go do szybkiego działania w związku ze zmyślonym problemem. Nierzadko chodzi o rzekomo konieczne podjęcie kroków z uwagi na nieautoryzowany dostęp do konta bankowego.

Wystraszona ofiara wykonuje polecenia atakującego chcąc ratować swoje pieniądze na koncie, ale w rzeczywistości dopiero otwiera drogę do ich kradzieży. Jeśli więc zdarzy ci się odebrać połączenie, w którym ktoś stara się zdobyć twoje zaufanie i deklaruje konieczność szybkiego działania lub oferuje zaskakująco dobrą możliwość inwestycji, przyjmij te informacje na chłodno, a następnie po prostu się rozłącz.

Zadeklarowany problem z kontem bankowym można później sprawdzić we własnym zakresie, samodzielnie dzwoniąc na infolinię banku. Tylko wtedy można mieć pewność, że rozmawia się z właściwą instytucją. Atakujący są bowiem w stanie podszywać się pod numery telefonów infolinii, wykorzystując spoofing. Odbierając połączenie nie ma więc pewności, że rozmówca rzeczywiście jest pracownikiem banku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.