Opel Mokka-e: Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oraz nowy system info-rozrywki

Opel Mokka-e: Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oraz nowy system info-rozrywki26.02.2021 11:22
Opel Mokka prezentuje zupełnie nowe podejście do projektowania wnętrza
Artykuł sponsorowany

Nowy Opel Mokka to również nowy krok dla tej marki i pierwszy taki model dyktowany świeżą stylistyką. Nowa stylistyka, nowy pomysł na wnętrze i wiele śmiałych rozwiązań. Czy za tymi zmianami idzie również krok w stronę nowych technologii i rozwiązań dotyczących wsparcia kierowcy? Miałem okazję przejechać się elektryczną odmianą Mokki-e i sprawdziłem kilka systemów odpowiedzialnych m.in. za bezpieczeństwo.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

Co prawda podczas dwugodzinnej przejażdżki w piękny, słoneczny dzień w godzinach popołudniowych nie byłem sprawdzić jednej z najciekawszych nowości, ale mogłem to przetestować w innych modelach marki Opel. Mowa o reflektorach matrycowych IntelliLux LED, które teraz są dostępne jako opcja w nowym modelu Mokka i Mokka-e.

Reflektory IntelliLux LED złożone są łącznie z 14 elementów (po 7 na lampę). Podobnie jak w Oplu Insignii, Astrze i nowej Corsie system umożliwia jazdę z na stale włączonymi światłami drogowymi bez ryzyka oślepiania kierowców jadących przed nami lub z przeciwka. Aby zapobiec olśnieniu kierowców w pojazdach poprzedzających lub nadjeżdżających z przeciwka, poszczególne elementy LED mogą wyłączać się w ułamku sekundy, wycinając niepożądaną część wiązki światła tworząc tzw. kieszeń świetlną.

Nowością w modelu Mokka i Mokka-e jest również adaptacyjny i aktywny tempomat. W połączeniu z systemem rozpoznawania znaków drogowych (odczytującym znaki ograniczenia prędkości i wyświetlającym je na ekranie centrum informacyjnego kierowcy) koryguje zaprogramowaną wcześniej prędkość na podstawie tych znaków. Adaptacyjny tempomat utrzymuje odstęp od pojazdu poprzedzającego, wykorzystując do tego radar i kamerę. System działa przy prędkości od 30 do 180 km/h. W wersjach z automatyczną przekładnią system ma również funkcję automatycznego zatrzymywania i ruszania. Może całkowicie zahamować samochód i wznowić jazdę zgodnie z tempem poruszania się pojazdu poprzedzającego w korku ulicznym. Nie jest to oczywiście nowość, ale fakt, że tego typu funkcje stają się standardem w autach z segmentów A, B i C to bardzo dobry trend.

Trochę szkoda, że wraz z nowym modelem Opel nie stworzył zupełnie nowego systemu kamer 360, tylko cały czas korzysta z rozwiązania 180 stopni, które w niektórych warunkach udaje 360 stopni. Obraz wyświetlany jest z panoramicznej kamery i podczas cofania nakładany jest w formie 360 stopni na ekran. Jakość samego obrazu jest w porządku, ale działanie udawanej kamery 360 stopni jest bardzo słaby. Mam nadzieję, że premiery nowych modeli tj. Peugeot 308 oraz Opel Astra przyniosą wreszcie nowe rozwiązanie w tej kwestii. Inni producenci, nawet w przypadku modeli z niższych segmentów świetnie sobie z tym poradzili. Poza tym mamy 2021 rok, więc dostęp do świetnej jakości kamer i algorytmów nie jest problemem.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

System info-rozrywki i Pure Panel z wyświetlaczem o przekątnej do 12 cali

Nowy Opel Mokka i Mokka-e to również zupełnie inny rozdział w projektowaniu wnętrza. Podczas gdy np. Corsa czy Crossland oferują bardzo tradycyjne wnętrza z dość niewielkimi ekranami, w nowej Mocce mamy ogromny panel, który przypomina jeden duży ekran. Co prawda producent pozostawił przyciski i pokrętła do podstawowych funkcji, ale wiele elementów przeniósł na duży ekrany.

[1/2]
[2/2]

Oczywiście najwięcej atrakcji jest w najwyższych wersjach wyposażenia tj. Multimedia Navi Pro. Ta odmiana oferuje 10-calowy kolorowy ekran dotykowy. W tej konfiguracji kierowca ma też do dyspozycji wyświetlacz informacyjny o przekątnej ponad 12 cali. Monitory są zintegrowane z nowym kokpitem Opel Pure Panel i zwrócone pod kątem w stronę kierowcy. Systemy multimedialne są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto oraz można nimi sterować za pomocą poleceń głosowych. Trochę szkoda, że producent nie postarał się i nie udostępnił bezprzewodowych wersji integracji.

Podsumowanie

Nowa Mokka pokazuje, że Opel po wejściu do grupy Stellantis wreszcie zacznie oferować samochody z wyrazem, ciekawe, nietuzinkowe i z nowoczesnymi rozwiązaniami. Co prawda zachowano podstawowe funkcje sterowania manualnego, co ja osobiście cenię, ale wiele elementów mocno wyróżnia się na tle obecnie oferowanych modeli. Duże ekrany, wirtualny kokpit, systemy bezpieczeństwa i wsparcia. Ciekawe co pokaże nam nowa Astra, która zadebiutuje w połowie tego roku.

Plusy
  • Komplet systemów wsparcia kierowcy
  • Sprawnie działający system info-rozrywki
  • Duże i czytelne ekrany
  • Niezły zasięg na baterii (ponad 300 km realnie)
Minusy
  • Słabo działająca kamera cofania
Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.