OpenGL ES 3.1 przybliża grafikę na urządzeniach mobilnych do tego, co znamy z PC

OpenGL ES 3.1 przybliża grafikę na urządzeniach mobilnych do tego, co znamy z PC19.03.2014 01:10

Zmniejsza się odległość między możliwościami urządzeńmobilnych i typowych komputerów osobistych w zakresie generowaniagrafiki – i to nie tylko za sprawą starań Nvidii, która niedawnopochwaliła się przeniesieniem do swoich procesorów Tegra rdzenigraficznych na bazie desktopowej architektury Kepler. Stowarzyszeniebranżowe The Khronos Group poinformowało o ukończeniu prac nadspecyfikacją interfejsu programowania OpenGL ES 3.1. Wiadomość too tyle znacząca, że w ten sposób wersja OpenGL przeznaczona dlaurządzeń mobilnych i wbudowanych otrzymała wiele rozszerzeńznanych dotąd z OpenGL 4.4, aktualnej wersji pełnowymiarowejodmiany tego interfejsu programowania grafiki.

W oficjalnymkomunikacie nie znalazł się pełen wykaz mobilnych procesorówgraficznych, które nowy OpenGL ES 3.1 by wykorzystywały, ale możnapodejrzewać, że wspierające wypowiedzi konkretnych członków TheKhronos Group nie znalazły się tam bez przyczyny. I tak nowąwersją specyfikacji zachwycają się Tom Olson, dyrektor badań nadgrafiką w konsorcjum ARM (co wskazuje na wsparcie ze stronynajnowszych GPU Mali), Tony King-Smith, wiceprezes ImaginationTechnologies (zapewne chodzi o najnowsze układy PowerVR Series6),Tim Leland, dyrektor zarządzania produktem Qualcommu (a więc GPUAdreno/Snapdragon).

Nie można zapomnieć też o potentatach znanych przede wszystkimz desktopowych GPU: cytowany jest Barthold Lichtenberg z Nvidii,(otwarcie mówiący o wsparciu nowej specyfikacji przez procesoryTegra K1) oraz Upendra Kulkami, wiceprezes Intela (a co za tym idzie,najnowsze Atomy z serii Bay Trail i Merrifield).

Najważniejsze nowości, które OpenGL ES 3.1 przynosi urządzeniomprzenośnym, to shadery obliczeniowe (dzięki którym aplikacje mogąwykorzystywać GPU do obliczeń równoległych), oddzielne obiektyshaderów (pozwalające aplikacjom na niezależne programowaniewierzchołków i etapów shaderów oraz swobodne mieszanie tychoperacji), pośrednie rozkazy rysowania (dające GPU możliwośćpobierania rozkazów bezpośrednio z jego pamięci, bez oczekiwaniana CPU), rozszerzenie możliwości teksturowania, ulepszenia językacieniowania oraz dodatkowe opcjonalne rozszerzenia, jak np.cieniowanie wg próbek czy zaawansowane tryby mieszania.

Nowa wersja specyfikacji jest wstecznie kompatybilna z OpenGL ES2.0 i 3.0, więc nie będzie problemu z rozszerzaniem możliwościjuż stworzonych gier czy aplikacji.

Obecnie OpenGL ES jest dominującym API grafiki dla urządzeńmobilnych, wykorzystywanym w Androidzie, iOS-ie i BlackBerry OS-ie10. Stanowi on też podstawę WebGL – standardu branżowego dla APIgrafiki 3D dla przeglądarek internetowych. Można się więcspodziewać, że zbliżenie mobilnego OpenGL do jego pełnowymiarowejwersji jeszcze bardziej nakłoni producentów gier do zainteresowaniatym otwartym standardem. Choć bowiem na desktopach wciąż królujeDirect3D dostępny tylko dla Windows i Xboksa, to w dziedziniemobilnego grania API Microsoftu praktycznie nie ma znaczenia – tunajważniejsze jest przede wszystkim wsparcie dla iOS-a, cieszącegosię dziś największą biblioteką gier spośród wszystkichsystemów operacyjnych dla urządzeń przenośnych i przynoszącegoproducentom największe dochody.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.