Opera Apps Club. Zamiast sklepu wypożyczalnia, czyli Netflix dla aplikacji

Opera Apps Club. Zamiast sklepu wypożyczalnia, czyli Netflix dla aplikacji09.02.2016 09:00
Łukasz Maślanka

Opera chce wstrząsnąć modelem biznesowym typowym dla rynku aplikacji mobilnych. Firma ogłosiła, że uruchamia usługę Opera Apps Club, którą nazywa „Netflixem dla aplikacji”. Programy mają być dostępne po opłaceniu miesięcznego abonamentu u operatora telefonii komórkowej.

Pomysł na usługę Opera Apps Club jest prosty. Bazuje ona na serwisie Bemobi, kupionym przez firmę w wakacje 2015 r. Bemobi wprowadziło model kupowania aplikacji poprzez subskrypcję w krajach Ameryki Łacińskiej, a teraz Opera wykorzysta usługę do rozwijania tego pomysłu w skali globalnej.

Po opłaceniu abonamentu u operatora komórkowego, będzie można do woli pobierać aplikacje znajdujące się w sklepie Opery. Na rynku indyjskim ma być niska, wynosząca ok. 40 centów za miesiąc. W rachubę wchodzą także programy bardziej zaawansowane, np. gry, które w Google Play, App Store lub w sklepie Amazonu potrafią być bardzo drogie.

Usługa oficjalnie ruszyła 9 lutego br., a jej pierwszym partnerem będzie sieć telefonii komórkowej z Indii, IDEA Cellular. To trzeci operator na indyjskim rynku, mający obecnie ok. 170 mln klientów. Uruchamiając Apps Club, Opera chce upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zamierza zainteresować programistów swoją ofertą, przekonując, że pisząc aplikacje lub umieszczając już istniejące w sklepie Opery zyskają dostęp do ogromnej grupy nowych klientów. Tutaj jednak kluczowe jest pytanie o model rozliczenia się między twórcami aplikacji, Operą i operatorami komórkowymi.

Po drugie, Opera chce wykorzystać potencjał tkwiący w rynkach tzw. państw wschodzących, głównie Indii i Brazylii oraz innych krajów Ameryki Południowej. Tam wiele osób nie posiada karty kredytowej lub debetowej, a przez to nie może pobierać płatnych programów z internetowych sklepów z aplikacjami. Są to zaś ogromne rynki dla firm telekomunikacyjnych, o czym świadczy choćby blisko 200 mln klientów indyjskiej IDEA Cellular.

Obecnie Apps Club Opery (wcześniej znane pod nazwą Bemobi) działa w 19 państwach, współpracuje z 34 operatorami telefonii komórkowej i dwoma producentami smartfonów. Przez kolejne miesiące Opera Apps Club ma rozpocząć działalność na całym świecie. Czy ten pomysł na wykrojenie dla siebie sporego kawałku tortu z rynku aplikacji mobilnych firmie się sprawdzi? Biorąc pod uwagę cenę, którą ustaliła IDEA Cellular, tak niska opłata za nielimitowany dostęp do aplikacji mobilnych, oferta może być kusząca. Konkurencji Opery to jednak bardzo poważni gracze, prowadzący wielkie sklepy z programami. I niewykluczone, że ruch Opery skłoni ich do przygotowania własnej propozycji, zwłaszcza dla klientów z państw wschodzących.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.