Oszust cię nie nabierze? Tylko nieliczni rozpoznają zagrożenie

Oszust cię nie nabierze? Tylko nieliczni rozpoznają zagrożenie30.01.2024 13:20
Rozpoznasz zagrożenie?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ARAMYAN

Oszustwa internetowe to plaga współczesnych czasów. Większość z nas twierdzi, że jest w stanie rozpoznać tego rodzaju zagrożenie. Z badań wynika, że jest zgoła inaczej i tylko nieliczni potrafią poprawnie weryfikować oszustwa internetowe.

Z badań przeprowadzonych przez SMSAPI wynika, że większość dostała w ostatnim czasie wiadomość, która zawierała podejrzane treści. Blisko 54 proc. spośród 1 tys. pełnoletnich respondentów stwierdziło, że w ciągu pół roku otrzymało co najmniej jedną wiadomość tego rodzaju. Najczęściej są one wysyłane przy pomocy SMS-ów (75 proc.) oraz maili (49 proc.).

Co ciekawe, blisko 62 proc. ankietowanych stwierdziło, że jest w stanie rozpoznać wiadomości, które pochodzą od cyberprzestępców. W badaniach, które przeprowadzili eksperci SMSAPI postanowiono to zweryfikować. Badani otrzymali cztery wiadomości, spośród których trzy były próbą oszustwa. Badani mieli za zadanie prawidłowo wskazać fałszywe wiadomości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oszusta trudno rozpoznać

Zaledwie 30 proc. respondentów wskazało prawidłowo wszystkie trzy wiadomości, które stanowiły oszustwo. 53 proc. badanych uznało, że poprawna wiadomość jest próbą oszustwa. 47 proc. badanych zadeklarowało, że wszystkie wiadomości są według nich niebezpieczne.

- Stary aforyzm mówi, że pycha kroczy przed upadkiem i zasada ta dobrze sprawdza się w odniesieniu do zagrożeń w cyberprzestrzeni – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI.

- Nasze badanie w brutalny sposób zweryfikowało powszechne przekonanie o umiejętności trafnego rozpoznawania fałszywych wiadomości. W innym pytaniu respondenci słusznie wskazywali elementy wiadomości, które powinny budzić czujność odbiorcy, np. ponaglenia do szybkiego działania, brak naszych danych osobowych, nieznany nadawca lub numer, błędy składniowe lub ortograficzne. W praktyce jednak zignorowali te elementy w podanych przykładach wiadomości. Nadmierna pewność siebie może mieć bardzo zgubne konsekwencje i prowadzić np. do utraty środków zgromadzonych na koncie bankowym – komentuje wyniki badania Maja Wiśniewska-Hardek.

Dowiadujmy się i informujmy innych

69 proc. respondentów zadeklarowała, że wiedzę o cyberbezpieczeństwie pozyskuje z mediów. Połowa badanych wskazała, że informacje na ten temat pozyskuje też od bliskich. Specjaliści radzą, byśmy ostrzegali swoich najbliższych przed oszustwami, na które się natknęliśmy.

- Edukacja w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania oszustwom w sieci to działanie wielowymiarowe – zauważa Szymon Sidoruk, Specjalista ds. Analizy Zagrożeń w CERT Polska.

- Potrzebujemy chęci użytkowników do pozyskiwania nowej wiedzy, jak i doskonalszych, bardziej zrozumiałych komunikatów np. w naszych social mediach. Ale udzielanie pomocy w rozpoznaniu to jeden aspekt naszej pracy, drugim jest przeciwdziałanie zagrożeniom np. w postaci Listy ostrzeżeń. Do tego potrzebujemy też zgłoszeń od osób, które rozpoznają zagrożenia samodzielnie. Z tego powodu chcielibyśmy, żeby w kolejnej edycji badania znacznie więcej osób zadeklarowało zgłaszanie zagrożeń. Godne pochwały są natomiast deklaracje blisko połowy respondentów, którzy ostrzegają znajomych i rodzinę – dodaje ekspert CERT Polska.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.