Oszustwo "na Facebook'a". Cyberprzestępcy przejmują konta

Oszustwo "na Facebook'a". Cyberprzestępcy przejmują konta23.11.2022 14:39
CSIRT KNF ostrzega przed oszustwem
Źródło zdjęć: © Unsplash

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego (CSIRT KNF) informuje o kolejnym oszustwie SMS-owym, na które narażeni są Polacy. W tym wariancie cyberprzestępcy rozsyłają do potencjalnych ofiar fałszywe wiadomości, podszywając się pod popularny serwis społecznościowy Facebook.

Z treści SMS-ów dowiadujemy się, że "numer telefonu przypisany do konta [red. na Facebooku] został zmieniony". W ten sposób oszuści sugerują nam, że ktoś próbuje przejąć dostęp do naszego konta. Dodatkowo w wiadomości próbują grać na emocjach - "jeśli to nie ty, anuluj natychmiast", co ma zachęcić nas do natychmiastowego działania.

Oszuści podszywają się pod Facebooka

Oczywiście anulowanie wspomnianej zmiany numeru przypisanego do konta może nastąpić po kliknięciu w przesłany SMS-em link. Jak i w wielu innych, podobnych przypadkach kieruje on do fałszywej strony logowania do Facebooka. Oszuści tylko czekają, aż wpiszemy tam hasło oraz login, bo pozwoli im to na przejęcie naszego konta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu

CSIRT KNF informuje, że przejęte w ten sposób konta są wykorzystywane do dalszych oszustw. Jednym z popularniejszych jest tzw. oszustwo "na Blika", w którym z przejętego konta przestępcy wysyłają wiadomości z prośbą o przelanie pieniędzy za pośrednictwem BLIKa. Warto jednak pamiętać, że wariantów jest znacznie więcej, a oszuści cały czas starają się je zmieniać i udoskonalać.

Co zrobić, aby nie stać się ofiarą cyberoszustów? Przede wszystkim należy stosować zasadę ograniczonego zaufania i uważać na podejrzane wiadomości SMS, zwłaszcza gdy został w nich zamieszczony link przekierowujący do strony internetowej. Pamiętajmy też, aby nie podawać swojego hasła i loginu - czy to do bankowości internetowej, czy do mediów społecznościowych na nieznanych witrynach.

Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości, lepiej zastanowić się kilka razy nad podjęciem dalszych kroków i zweryfikować pochodzenie i prawdziwość otrzymanego SMS-a. Utrata konta na Facebooku może wiązać się z wieloma problemami, a jego odzyskanie nie zawsze jest możliwe.

Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.