Oszustwo "na pracownika banku" na nagraniu. Posłuchaj i nie daj się nabrać

Oszustwo "na pracownika banku" na nagraniu. Posłuchaj i nie daj się nabrać11.05.2021 19:25
Źródło zdjęć: © Pixabay

Oszustwa "na pracownika banku" zdarzają się coraz częściej i niestety wciąż nie brakuje przypadków, w których ktoś uwierzy dzwoniącemu i w praktyce sam przelej mu swoje pieniądze. Na szczęście jednak, niektórzy w porę orientują się, że rozmawiają z przestępcą.

Jedną z takich osób okazał się czytelnik serwisu Niebezpiecznik, który zdając sobie sprawę, że ma kontakt z oszustem, zdecydował się nagrać rozmowę i udostępnić innym ku przestrodze. Zapisane nagranie to niepowtarzalna szansa, by samodzielnie przekonać się, jak wiarygodnie może brzmieć oszust chcący zmusić ofiarę do konkretnych działań i przeszkodą nie jest tu jego wyraźny, wschodni akcent.

Oszustwo "na pracownika banku" przebiega zwykle według tego samego scenariusza. Oszust dzwoni do wybranej osoby podszywając się pod autentycznego pracownika banku, w czym pomaga mu możliwość podmiany numeru telefonu, z którego dzwoni. W konsekwencji ofiara jest przekonana, że rzeczywiście kontaktuje się z nią ktoś z oficjalnej infolinii. Dzwoniący dysponuje także imieniem i nazwiskiem ofiary oraz częścią numeru jej karty płatniczej - to dane uzyskane dzięki wyciekom z internetowych sklepów.

Dzwoniący zazwyczaj podaje się za pracownika zajmującego się bezpieczeństwem i sugeruje ofierze konieczność instalacji aplikacji do zdalnej kontroli smartfonu, by móc przeprowadzić rzekomy "skan" urządzenia lub inne działania. Argumentem jest najczęściej zmyślona historia o próbach kradzieży pieniędzy z konta ofiary, które uda się odzyskać tylko dzięki współpracy z dzwoniącym.

Na filmie udostępnionym przez Niebezpiecznik można usłyszeć, jak ze stoickim spokojem dzwoniący nakłania ofiarę do instalacji w smartfonie aplikacji do zdalnego dostępu. Jeśli użytkownik zdecyduje się to zrobić, otwiera przestępcom drogę do kradzieży pieniędzy z konta bankowego. Warto zapoznać się z tym nagraniem, by być świadomym, jak taka rozmowa przebiega:

Oszuści nie znają granic

Udostępnione nagranie ujawnia także fragment innej rozmowy (którą Niebezpiecznik zamierza w całości udostępnić wkrótce), w której "poszkodowany" - w tym przypadku youtuber prowadzący kanał Uwaga! Naukowy Bełkot - celowo gra na zwłokę i ostatecznie informuje oszustów wprost, że jest świadomy ich niecnych celów.

Co ciekawe, dzwoniący nie wystraszyli się tego faktu i zareagowali wręcz oburzeniem, że tylko stracili czas. W rozmowie pada nawet bezczelna propozycja "(...) w takim razie nam przelej na jakieś piwko, nie?". Te przykłady pokazują, że oszuści czują się bezkarni, a przez łatwowierność i niewiedzę niektórych osób, ich działania wciąż mogą prowadzić do zysków.

Na koniec warto dodać, że w opisywanych przypadkach, gdyby doszło do teoretycznie nieświadomego przelania pieniędzy na cudze konto przez ofiarę, banki najpewniej odrzuciłyby reklamację. Transakcje są bowiem zlecane i potwierdzane przez samego poszkodowanego, którym manipuluje osoba przez telefon, a do naruszenia bezpieczeństwa zabezpieczeń bankowych zwykle po prostu tu nie dochodzi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.