Pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe. Aż 78 proc. z nas kupowało online

Pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe. Aż 78 proc. z nas kupowało online01.07.2020 21:01
Redakcja

Ponad 50 proc. seniorów jest gotowa, by zrezygnować z gotówki, a trzy czwarte internautów zamierza przerzucić się na transakcje bezdotykowe. Tak przynajmniej wynika z badania Ipsos, które zlecił PayPal.Co jeszcze wynika z badania? Okazuje się, że po raz pierwszy zakupy online zrobiło zaledwie 5 proc. badanych. Raport przygotowany przez Ipsos sugeruje, że nawet w trakcie pandemii chętniej wspieraliśmy lokalne biznesy niż sieciówki.Prawie dwie trzecie respondentów (62 proc.) robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach, a 28 proc. kupowało online u małych i średnich marek. Dla jednej trzeciej ankietowanych powodem do takiej decyzji była możliwość wsparcia zarówno miejscowej, jak i krajowej gospodarki. Respondentów zapytano czy zamierzają wrócić do sieciówek. 79 proc. z nich odpowiedziało, że wręcz przeciwnie i jeszcze chętniej będą kupować lokalne produkty.Wśród usług online nie tylko zakupy cieszyły się sporym wzięciem. W analizowanym okresie 90 proc. płatności na cele społeczne zostało zrealizowanych przez internet. Dodajmy, że co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny.Ciekawie wyglądają również statystyki wśród seniorów, którzy przekonali się na transakcji bezgotówkowych. 51 proc. osób w wieku 65+ rozważa rezygnację z gotówki. Z kolei milenialsi (61 proc.) woleliby w ogóle unikać dotykania terminala płatniczego.Nie jest wielkim zaskoczeniem, że w trakcies kwarantanny prawie połowa Polaków (47 proc.) opłacała rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Ciekawe jednak, że 75 proc. respondentów deklaruje, że po okresie izolacji zamierza kontynuować ten trend.- Od czasu pandemii Covid-19 ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości – stwierdza Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. Po czym dodaje. - Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata.Co kupowaliśmy najchętniej? Odzież i buty (46 proc.), artykuły domowe i ogrodnicze (37 proc.) oraz kosmetyki i produkty związane z urodą (35 proc.). Młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, natomiast seniorzy najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.Badanie przeprowadził Ipsos na zlecenia PayPala, z którego w Polsce korzysta obecnie 1,6 mln użytkowników. Ankietowani byli pytani o swoje doświadczenia dotyczące ewolucji płatności online w trzech okresach: przed wystąpieniem pandemii COVID-19, w jej trakcie, a także o swoje motywacje i plany po zakończeniu okresu samoizolacji. Badanie zostało zrealizowane w dniach 8–29 maja 2020 r. na grupie 26 000 osób, w 13 krajach na całym świecie – w tym w Polsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.