Photoshop przyszłości: sztuczna inteligencja usunie „mistrzów drugiego planu”

Photoshop przyszłości: sztuczna inteligencja usunie „mistrzów drugiego planu”07.10.2015 17:37

Nieodłącznym elementem konferencji Adobe MAX jest seria sneak peeków, czyli demonstracja eksperymentów, nad którymi pracuje dział R&D firmy. Im bardziej spektakularne, tym lepiej, bo 6-tysięczne grono uczestników konferencji będzie głośniej wzdychać z zachwytu i oklaskiwać pomysłowość inżynierów.

W tym roku Adobe skupia się na usuwaniu ze zdjęć elementów niechcianych, które zasłaniają ważne zdjęcia i niszczą kompozycję. Chodzi tu na przykład o samochody, które przejeżdżają przed zabytkowym budynkiem akurat w momencie robienia zdjęcia i pojawiające się znienacka osoby, uchwycone na zdjęciach grupowych. Adobe szykuje lekarstwo na te bolączki.

The Next Web
The Next Web

Monument Mode - Adobe MAX 2015 - Sneak Peeks | Adobe Creative Cloud

Problem z samochodami rozwiązać ma Monument Mode czyli tryb pomnikowy. Podczas robienia zdjęć algorytm rozpoznaje elementy ruchome i nieruchome, co pozwala mu określić, czy są elementem krajobrazu, czy tylko go zasłaniają. Na zdjęciu po prostu ich nie będzie.

Podobne rozwiązania można znaleźć w różnych aplikacjach mobilnych przeznaczonych do robienia zdjęć, ale efekty ich pracy bywają różne. Adobe ma oczywiście ambicję dostarczyć najlepsze rozwiązanie tego typu. Skoro Lightroom mobile dla systemu iOS potrafi już obsługiwać aparat, nic nie stoi na przeszkodzie, by był w stanie także usuwać ze zdjęć jeżdżące samochody.

Równie ciekawie zapowiada się wykorzystanie sztucznej inteligencji, dzięki czemu Photoshop będzie wiedział „co fotograf miał na myśli” i usunie psujące kadr elementy, jak nieproszone osoby trzecie w tle. Dzięki temu bez żmudnego manipulowania narzędziami klonowania, łatkami czy wypełnieniem z uwzględnieniem zawartości można będzie uzyskać to, co nie udało się przy robieniu zdjęć – idealne ujęcia.

Podczas Adobe MAX ogłoszona została współpraca firm Adobe i Stratasys. Obie firmy marzą o tym, by możliwe było kolorowe i wielomateriałowe drukowanie przestrzenne bez żadnych ograniczeń. Dzięki temu mogłyby powstać przedmioty, o jakich na razie artystom się nie śniło. Photoshop miałby być narzędziem, w którym projektanci malują swoje fantastyczne figury i przygotować je do wydruku w usłudze Stratasys Direct Express. Podczas konferencji Stratasys prezentował także rozwijane wspólnie z Adobe narzędzia.

[1/2] Stratasys
[2/2] Stratasys

Adobe niezmiennie poszukuje sposobów na dostarczenie użytkownikom modeli do wydrukowania. Podczas prezentacji eksperymentów uczestnicy Adobe MAX mogli zobaczyć, jak łatwo można ze zdjęcia zrobić sobie trójwymiarowy portret. Photoshop ma już możliwość przerobienia zdjęć na model, ale wymaga to żmudnej pracy. Prezentowany algorytm robi to sam, a przy tym rozpoznaje elementy twarzy i automatyzuje większość czynności. Efekty są całkiem niezłe:

Adobe
Adobe

Adobe pracuje także nad sposobem na wykorzystanie naturalnych ruchów dłoni i dotyku przy modelowaniu 3D (projekt Maestro). Photoshop może także dorobić się sprytnego rozpoznawania cieni, dzięki czemu będzie można „spłaszczyć” obiekty na zdjęciach, co znacznie uprości ich retusz – nie będzie trzeba starać się ręcznie zachowywać naturalnego wyglądu cieni i zagnieceń. Rysowników zainteresuje projekt Dollhouse, czyli algorytmy rozpoznające perspektywę na zdjęciach, szczególnie przydatne przy rysowaniu architektury na podstawie rzeczywistych budynków i pomieszczeń.

Czy te nowości trafią kiedyś do produktów firmy Adobe nie dowiemy się od razu. Część z pewnością zobaczymy w przyszłym roku, inne zostaną odłożone na półkę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.