Pizza, która nie istnieje. Zamiast porno z gwiazdami, deepfake generuje placki z serem

Pizza, która nie istnieje. Zamiast porno z gwiazdami, deepfake generuje placki z serem27.03.2021 16:51
Wygenerowanie przekonującego obrazu pizzy nie jest łatwym zadaniem (Fot. Pixabay, Lic. CC0)

Deepfake nie cieszy się dobrą opinią. Narzędzie, które przecież jest – jak choćby młotek – całkowicie neutralne, jest powszechnie kojarzone ze szkodliwą manipulacją albo krzywdą osób, które nieświadomie stały się aktorami filmów porno.

Ta niepokojąca strona technologii jest faktem. Możliwość tworzenia przekonujących, a zarazem fałszywych wystąpień znanych osób dobitnie pokazały nietypowe życzenia, które Elżbieta II złożyła poddanym w telewizji Channel 4 (nie mając o tym pojęcia). Albo występy Toma Cruise'a na TikToku.

Trzeba jednak pamiętać, że deepfake to po prostu narzędzie. To od użytkownika zależy, do czego zostanie wykorzystane. Zespół badaczy z Rutgers University i Samsung AI Center postanowił wykorzystać sztuczną inteligencję do dość nietypowego celu, a mianowicie do wygenerowania apetycznej pizzy.

Rezultatem tych prac jest narzędzie o nazwie Multi-ingredient Pizza Generator (MPG). Choć generowanie pizzy może wydawać się dość zabawnym pomysłem, okazuje się całkiem poważnym wyzwaniem. Wszystko za sprawą faktu, że stosowane dotychczas algorytmy miały z tym poważny problem – pizza wychodziła nierealistyczna, a generowane obrazy przypominały raczej rozbabrany śmietnik polany jakąś breją niż apetyczny, włoski przysmak.

MPG: A Multi-ingredient Pizza Image Generator with Conditional StyleGANs

Dlatego twórcy MPG postanowili wyjść od podstaw, ucząc swój algorytm generowania przekonująco wyglądającej pizzy z określonych składników. Związane z tym trudności podkreślił jeden z uczestników projektu, Fangda Han:

Nauczenie komputera rysowania od podstaw obrazu jest trudniejsze, niż nauczenie go rozróżniania różnych składników. To samo dotyczy ludzi. Można łatwo odróżnić psa od kota, ale nauka rysowania psa lub kota zajmuje lata.

Warto przy okazji pochylić się nad jednym z pierwszych pytań (nawet zadanych nie do końca serio) jakie nasuwa się po odkryciu tego narzędzia - co z etyką?

Odpowiedź wydaje się oczywista – generowanie pizzy (byle nie z ananasem!) jest dokładnie tak samo etyczne, jak zdjęcia pieczołowicie wystylizowanych burgerów w ofercie fast foodów, naleśników polanych olejem silnikowym o cudnej barwie czy fotografie lodów, gdzie w roli słodkiego przysmaku występuje aksamitne puree ziemniaczane.

Stworzone przez AI obrazy pizzy też nie są przecież całkowicie sztucznym tworem, ale wariacją na temat niezliczonych placków z serem, którymi "nakarmiono" sztuczną inteligencję podczas treningu, ucząc jak wygląda smakowita pizza i jak zachowują się w piecu położone na niej dodatki.

Pizzowy deepfake
Pizzowy deepfake

Jaki jest w ogóle sens, by uczyć algorytm czegoś takiego? Samo generowanie pizzy to tylko wierzchołek góry lodowej ambitniejszego projektu. Chodzi o to, aby nauczyć maszyny identyfikowania składników żywności w gotowych potrawach.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że otworzy to nowy rozdział choćby w medycynie, dietetyce czy sporcie, pozwalając łatwo bilansować dietę czy określać kaloryczność wyłącznie na podstawie zdjęć czy opisów potraw.

Warto przy tym nadmienić, że pizza okazuje się dość prostym wyzwaniem. Badacze próbowali generować w podobny sposób ciasta czy sałatki, ale – na razie – algorytm nie potrafi zrobić tego w przekonujący sposób.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.